Gepost door: pharailde | oktober 28, 2012

Rituelen

Ik ben soms een moeilijk mens, ik. Ik kan last hebben van de meest idiote dingen.

Zo sta ik heel dikwijls als eerste op, maak mij klaar op de badkamer (ben daar doorgaans wel een half uurtje mee zoet) en ga dan naar beneden, alwaar ik zo mijn vaste volgorde van handelingen doe: Al dan niet licht aansteken (afhankelijk van het seizoen), radio aansteken, al dan niet pc aansteken (afhankelijk of het weekdag (niet) of weekend (wel) is), gordijnen vooraan openen, ondertussen een babbelke slaan met een kat (afhankelijk van wie ik tegenkom), gordijnen achteraan openen, kat Tornado binnenlaten (hij slaapt buiten), poezen vers drinkwater geven en droogvoer aanvullen, Tornado zijn natvoer geven, op zondag koffiekoekjes en broodjes in de oven steken, de vaatwasmachine legen, …

Doordat dit allemaal al lang zo gegroeid is, draagt dit inmiddels bij tot een ontspannen begin van de dag, terwijl doorgaans de rest van het huisgezin ondertussen tot leven komt (al dan niet na tussenkomst van mijnentwege).

Het stomme nu is dat ik wat van slag kan zijn als anderen eerder beneden zijn dan ik (vooral in het weekend dan). Het is dan alsof de dag een chaotischer start neemt omdat ik de vertrouwde handelingen niet kan uitvoeren (het is dan vooral kijken wat er nog moet gebeuren, terwijl het anders vanzelf verloopt). Ik vind dit eigenlijk een beetje belachelijk om mij daarin druk te maken, maar ik doe mijn best. Anderzijds is het ok zeker dat dit slechts de dingen zijn om mij druk over te maken?


Reacties

  1. Er zijn zeker veel ergere digne in het leven, maar ik versta je reactie hoor. Zo’ ochtendritueel is waarschijnlijk ook een rustmoment voor jezelf, een manier om rustig op je eigen ritme aan de dag beginnen. En als dat verstoord wordt en je meteen in de mallemolen meegesleurd wordt, brengt dit een zekere vorm van stress met zich mee.

  2. Ik snap dat. Ik heb ook zo een paar van die (on)hebbelijkheden. Al zijn het van uit mijn standpunt bekeken eerder die van een ander. 🙂

  3. […] ga regelmatig eens op bezoek bij la Casa Murphy. Tenminste, op dit immer gesmaakte blogje. Schrijfster dezes beklaagt zich erover dat haar […]

  4. Ik begrijp dat ook volkomen. Mijn ochtendroutine is heel anders, en vooral eentje van rush-rush, maar kom. Die loopt vlot als de echtgenoot voor mij is opgestaan en uit de badkamer is verdwenen tegen dat ik er binnen stap. Dan ben ik ALTIJD twee minuten voor ik moet vertrekken klaar, de ene keer al met meer haasten dan de andere. Maar als de echtgenoot om één of andere reden eens thuis is en dus nog in bed ligt als ik opsta, dan draait het helemaal in de soep. Dan haal ik mijn bus meestal niet en moet ik mij zelfs haasten om de volgende te halen. En dan is mijn ritme voor de rest van de dag om zeep precies. (En die mens ligt daar gewoon te slapen, hé, dus meer dan hem nog rap een kus geven en twee woorden toemurmelen hoeft er echt niet aan mijn gebruikelijke ritueel toegevoegd te worden.)

  5. Stel je voor dat je op een dag je aansteker verliest. Wat moet je dan in brand gaan steken? 😉

  6. Ik zou beter ook zulke rituelen invoeren om de dag rustig te starten.


Plaats een reactie

Categorieën