Gepost door: pharailde | januari 3, 2016

Van een eind en een nieuw begin

Eerst en vooral wil ik de – wellicht schaarse – lezers die hier passeren een heel gelukkig nieuwjaar wensen en vooral dat de dingen lopen zoals je ze graag zou willen.

Ik sta er vooral versteld van hoe snel de kerstvakantie weer is omgevlogen. De eerste drie dagen heb ik nog in de voormiddag gewerkt, maar daarna dacht ik een zee van tijd te hebben om van alles te doen (boeken lezen, brei afwerken, puzzelen, e.d.m.). Wel, ahum, niets daarvan. Het breien zelf is weliswaar gedaan, maar de rest is er niet van gekomen. Ja, ik geef toe, ik blijf dikwijls te lang op facebook en blogs hangen, maar ik heb ook niet echt stilgezeten: boodschappen doen, cadeautjes kopen en inpakken, opruimen, de nieuwe poetshulp wegwijs maken (juij, eindelijk is het huis voldoende afgewerkt om weer een poetsvrouw in dienst te nemen), administratie in orde brengen (onder meer betreffende de dienstencheques, want helemaal van een leien dakje ging dat toch niet), heel, heel veel in de keuken gestaan (zowel om dingen klaar te maken als om op te ruimen), en andere dingen die bij feestdagen komen kijken. Want die waren wel druk. Op kerstavond hielden we het rustig met drie van de vier kinderen (fondue), op kerstdagavond kwam mijn familie op bezoek (en deden we van lang uitgerekte aperitief(hapjes) gevolgd door dessert), oudejaarsavond vierden we thuis met onze vrienden uit de Kempen (gourmet), en op nieuwjaarsdag kwam de schoonfamilie langs (vol-au-vent met frietjes). Qua eten absoluut geen ingewikkelde dingen (ik ben daar geen fan van), maar ik onderschat telkens toch hoeveel tijd dat in beslag neemt.
Maar, maar, maar, alle feestmomenten waren heel gezellig, en dat is het allerbelangrijkste.

Gelukkig hielden we ook de agenda in het oog en bezochten we vorige woensdag op de valreep de dubbeltentoonstelling over Gentse filmtheaters en Amerikaanse verlaten filmpaleizen in het Caermersklooster. Wat de Gentse zalen betreft, was het echt een trip down to memory lane, want in de meeste zalen ben ik als kind of tiener toch wel naar de film geweest (en neen, niet in het ‘Leopolleke’). Altijd boeiend om dingen te leren over een tijd die je nog zelf meegemaakt hebt, maar waarover je eigenlijk niets weet omdat je te jong was om de context te kennen.
En gisteravond brachten we nog een bezoek aan het Gravensteen. Het is de laatste week dat je als Gentenaar gratis binnen kan (voortaan is het dus ook voor Gentenaars te betalen, behalve op zondagvoormiddag). Best jammer, vind ik. Niet dat ik daar de deur platliep, maar het idee dat je gewoon eens kan binnenlopen en rondkijken vond ik fijn. En dus wou ik er nog eens van profiteren. In het buitenland zou je kilometers omrijden om een dergelijk kasteel te bezoeken, en hier hebben we dat gewoon in het centrum van de stad en passeren we daar bij manier van spreken dagelijks. Bovendien werd ook deze winter het kasteel omgetoverd tot een winterwonderkasteel met feeërieke kerstdecors en sprookjestaferelen. Ik stond daar wat sceptisch tegenover maar wou het wel eens met eigen ogen zien, en ik moet zeggen dat het me heel goed beviel. Het geeft toch een andere, gezelliger, dimensie aan de lege zalen.
Ook leuk: op zaterdag was het Gravensteen langer open, en dat was te merken: wij waren er tot half zeven en er kwamen nog steeds bezoekers toe, zowel toeristen als Vlamingen. Eigenlijk zou dat wel een fijn idee zijn overal: monumenten en musea die toch één of twee dagen per week een pak langer open zijn.


Responses

  1. Ook aan jullie een goede start van het nieuwe jaar, een goede gezondheid en succes waar je dat graag zou hebben🙂

  2. Ook van hier de beste wensen.
    En ontbreekt er niet een stukje tekst op ’t laatste ?

    • Inderdaad, je hebt volkomen gelijk. Gewoon stomweg vergeten de link te sluiten, en de rest van de tekst was niet mee gepubliceerd. Zou nu in orde moeten zijn. Heel erg bedankt om het te melden.

  3. Beste wensen !!!

  4. De allerbeste wensen. RSS zorgt ervoor dat je waarschijnlijk toch meer lezers hebt dan je zou verwachten. Zelfs al scheef je een paar jaar niet meer, toch zou ik nog zien mocht je iets nieuws schrijven.😉


Geef een reactie

Categorieën

