Gepost door: pharailde | november 23, 2014

Eefje

Ik heb deze week dan toch afscheid genomen.
Afscheid van Eefje.
Eefje Donkerblauw.

“Ken je Eefje? Eefje Donkerblauw?
Eefje is een koningin, maar niemand weet dat. Behalve Eefje zelf.”
Het zijn de beginwoorden van een kinderboekje dat hier ten huize “grijsgedraaid” (of hoe zeg je dat voor boeken?) is.
Eefje Donkerblauw vertelt het verhaal over de kleuren en het ontstaan van de regenboog, geschreven door Geert De Kockere, met tekeningen van de betreurde Lieve Baeten (misschien beter bekend van de boeken over Lotje).

eefje

We leerden Eefje kennen in 1993. Dochter M. was behoorlijk geveld door de windpokken. We hadden haar en haar broers onder de goede zorgen van mijn moeder achtergelaten om naar de boekenbeurs te gaan. Daar zagen we Eefje Donkerblauw liggen, en we waren meteen in haar ban. Heel toevallig was de auteur aanwezig, en lieten we het toch maar signeren voor zieke dochter M., die weldra ook jarig was.

Het boekje bleek een schot in de roos. Het werd voorgelezen en voorgelezen en gelezen en voorgelezen en er werd geëxperimenteerd met de drie plastic kleurplaatjes (rood, geel en blauw) die erbij geleverd worden (en die, tot mijn grote verbazing, niet zoek zijn geraakt). Het was een favoriet, niet alleen door dochter M. maar ook door haar broers en zus, vele jaren aan een stuk.
De kinderen werden groot, het boekje belandde – nog slechts sporadisch bekeken, uit nostalgie – in de bibliotheek, maar ik kocht het wel nog af en toe eens als kraamcadeau.

Inmiddels zijn we dus 21 jaar verder, en vierde dochter M. deze week haar 26ste verjaardag. Vrienden, die haar dus goed kenden, verrasten haar met een poster van … jawel, Eefje Donkerblauw. En van het een kwam het ander: ze vroeg ernaar, haalde het uit de kast, las het helemaal en … Eefje verhuisde naar dochter M. Het was de natuurlijke gang van zaken, want het was haar exemplaar.

Maar toch kon ik er maar moeilijk afscheid van nemen, omdat net dit ons gezinsexemplaar is, dat honderden keren door die acht kinderhandjes is gegaan – wat dus ook zijn sporen heeft nagelaten (hoewel het zowaar in een redelijk goede staat gebleven is).

Ik ga me wel een nieuw exemplaar afschaffen (ons huis zonder Eefje kunnen we ons niet zo goed voorstellen), maar het zal niet hetzelfde zijn. Anderzijds geeft het de kans om later, met de kleinkinderen, een nieuw Eefje-gezinsexemplaar op te bouwen.


Responses

  1. Je bent altijd welkom om het hier te komen lezen ^^

  2. wie weet ligt er wel een nieuw exemplaar onder de kerstboom?
    Inderdaad een heel mooi boek. Maya kende het verhaal quasi letterlijk uit haar hoofd waardoor het leek alsof ze kon lezen terwijl dat nog helemaal niet het geval was😉

  3. NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE, was de eerste reactie toen ik begon te lezen. Ok Eefje is gewoon verhuisd en dus minder erg. Dat gebeurt nu eenmaal met meisjes die groot worden en een eigen gezin stichten. Die verhuizen. Zo ook Eefje.
    Je kan het ook gerust hier eens komen lezen als je wilt, want ook hier ten huize heeft de dochter een exemplaar gekregen. Van…. haar lieve tante, juist. Ook zij was er enorm dol op nog voor ze naar de kleuterklas kon. Zo dol dat haar juf van het eerste klasje haar eigen poster cadeau gedaan heeft aan onze dochter. En die heeft tot deze zomer op haar kamer gehangen. Toen werd Eefje te zwaar voor de nagel en lag Eefje achter de kast toen we terugkwamen van vakantie. Gevolg : kader stuk, glas stuk. Maar Eefje, die mankeert niets

  4. Ik mag er nog niet aan denken dat ook de boekjes die ik zorgvuldig voor mijn kindjes uitkies op een dag het huis gaan verlaten! Al koester ik zelf ook een stukgelezen versjesboek dat ik het ouderlijk huis uit smokkelde🙂 Eefje kende ik eerlijk gezegd wel niet…

  5. Hier zijn ook een aantal boeken die aan een nieuwe generatie beginnen. Gelukkig is er een heel voorraadje, want soms verdwijnt er op mysterieuze wijze een exemplaar. Meestal na een logeerpartijtje …🙂


Geef een reactie

Categorieën

