Gepost door: pharailde | oktober 13, 2014

Miskoop

Doorgaans worden nieuwe aankopen hier weloverwogen gedaan, maar heel af en toe laat ik mij verleiden tot een impulsaankoop. Zo waren we bij het begin van de zomer in Ikea, voor een aantal – geplande – aankopen. Natuurlijk is Ikea een zeer verraderlijke winkel waar je altijd met meer buitenkomt dan je gepland had, maar meestal beperk ik me dan tot enkele kaarsen of zo. Mocht dat al tegenvallen, dan brand je die gewoon op.

Die keer liet ik me evenwel verleiden door wat sfeerverlichting voor buiten, met dus de nadruk vooral op sfeer, eerder dan op verlichting: een lichtslinger van 8 rode bollen, met een – redelijk zwak – ledlampje in, werkend op zonne-energie. Leuk voor op het terras, dacht ik zo. We hebben er welgeteld één avond van genoten. De zonne-energie deed wel haar werk en laadde zonder problemen de batterijen op, tot daar geen probleem.
Maar, de lampjes doen branden op het moment dat jij dat wilt, dat was een ander paar mouwen. Ik had dus geen rekening gehouden met het feit dat het ding blijkbaar werkt via een lichtsensor, en je dus de lampjes zelf niet kan aansteken (wel uitzetten). Je moet gewoon wachten tot het ongeveer helemaal donker is (ook binnen kan je ze dus niet gebruiken, bv. voor wat extra sfeer bij een feestje, want het is dan nooit donker genoeg). Maar door onze fantastische zomer, waren de temperaturen van die aard dat we tegen dan al lang en breed weer binnen zaten.

Compleet nutteloze aankoop dus. Tenzij het volgend jaar wel eens zomert.


Responses

  1. Bij de IKEA op Ibiza verkopen die dingen naar verluidt als zoete broodjes.

  2. Kan je de lichtsensor niet afdekken als je de lichtjes aan wil?

  3. Natuurlijk, je plakt een stukje zwart tape of papier op de sensor en de lichtjes gaan wel aan hoor. Met zo’n nachtlampje gaat dat ook zo.

  4. Bedankt, dat zijn tips die ik volgend jaar eens ga uitproberen (momenteel zitten ze weer opgeborgen in een doos, tot een volgende zomer)


Geef een reactie

Categorieën

