Gepost door: pharailde | januari 12, 2013

Wintervoeding

Ik had ergens in de herfst eens ergens een oproep van een of andere vogelvereniging gelezen dat je best niet wacht om vogels te voederen tot het effectief vriest, maar dat je daarmee gerust al in oktober-november kan beginnen, omdat de beestjes anders te zwak zijn tegen dat het vriest. Dat viel niet in dovemansoren, want ik vind dat wel leuk om naar te kijken, die vogeltjes in de tuin. En ’s winters zitten de poezenbeesten grotendeels binnen, dus dan kunnen de vogels redelijk veilig eten (ik zou bv. heel graag een nestkastje tegen de tuinmuur hangen, redelijk hoog zodat de katten er niet aan kunnen, maar als ik dan denk aan het moment van het uitvliegen in combinatie met de katten, dan laat ik het maar best zo).
We kochten in de colruyt wat mezenbollen en zakjes met losse zaden en hingen ze her en der op in de tuin en op het terras. We genoten van het af en aan vliegen en de zaden waren in een mum van tijd op, de mezenbollen volgden later. Inmiddels werden de dagen korter en korter, en zag ik op weekdagen de tuin (en dus de vogeltjes) niet meer bij daglicht. Ik keek uit naar de kerstvakantie (om meerdere redenen, maar dus ook om wat meer aan vogelspotting te doen), maar de desillusie was groot, want de meesjes kwamen niet meer. Ik dacht dat het aan warmere, natte weer lag, en ze dus elders volop voedsel vonden. Maar ook vandaag, met temperaturen rond het vriespunt, kwamen ze niet, ook al zaten ze in de buurt.

Wederhelft E. vond vandaag wellicht een verklaring: het zal effectief aan het warmere, natte weer liggen:

DSC_0169

DSC_0166


Reacties

  1. Dat heb ik ook al meegemaakt. Het is typisch voor natte, relatief warme winters. Veel mezenbollen hangen heeft eigenlijk weinig zin. Ik koop die dingen ook niet meer in winkels als de Colruyt. Er bestaat een winkelketen (Aveve) waar je behalve mezenbollen met oa insecten in verwerkt (lokt meer vogels) ook voedersilo’s kan kopen die vogels beschermen tegen katten.

  2. Maar enfin, dit zag ik nooit eerder. Wel grappig, eigenlijk. Nu zijn het zowaar kippenbollen geworden.

  3. Ik heb met verzopen zaden in een potje hetzelfde voorgehad. Hier zijn de beestjes zot van apenootjes die omhoog hangen in zo een voederbuis. De nieuwe voederplank met losse zaden wordt amper bekeken

  4. Bij mij schieten de zaadjes in het voederhuisje ook en aan de mezenbollen komen ze amper aan.
    Maar nu met dit koude weer vinden ze weer wel hun weg.

  5. Ook al voorgehad, zelfs als de voederbuizen en planken vrij geregeld schoongemaakt worden. Het gaat soms erg snel bij vochtig warm weer.
    Wij voederen enkel op planken en in voederbuizen omdat die netjes met vetbollen en noten een gevaar inhouden voor de pluimbolletjes: soms blijven ze vastzitten met hun pootje in het netje en op de duur zien ze zich genoodzaakt hun pootje te amputeren als ze niet willen sterven “in het net”. We voederen pinda’s, gemengd zaad (de soort waar veel zonnebloempitten in zitten ofwel voegen we die zelf toe) en gedroogde larven (ook verkrijgbaar in de betere voederzaak). Appels die naar onze eigen smaak al wat te ver gevorderd zijn worden in het gazon gegooid en zijn binnen een paar uur volledig leeg gevreten door de merels. Enkel de schil blijft over. Ik heb nog een zakje rode zomervruchten in de diepvries zitten en ik was van plan dat bij deeltjes te ontdooien en ook in een potje op de plank te zetten, maar met de huidige temperaturen heeft dat niet veel zin, vrees ik; Even wachten met dit initiatief. Kaasrandjes (zonder plastic!) en de vetkant van een stuk gekookt spek worden ook niet afgeslagen. Het komt vooral op vetstoffen aan nu. En ijsvrij water!


Plaats een reactie

Categorieën