Gepost door: pharailde | november 17, 2012

Attesten

Deze week was deze zaak nogal in het nieuws en zorgde ze voor de nodige commotie.

Maar wat ik me vooral afvraag, is of die ouders hun dochter wel een dienst hebben bewezen. Akkoord, een C-attest is niet leuk, echt niet, en het duurt even om dat te verwerken, zowel voor de leerling als de ouders (en geloof me, we zijn ervaringsdeskundigen op dat vlak). Dus ja, het is niet onlogisch dat de ouders er alles aan doen om dit ongedaan te maken. En zowaar, ze hebben hun gelijk gehaald. Chapeau voor hun moed en doorzettingsvermogen.

Maar hoe zien zij dan dit schooljaar voor hun dochter?
Afgaand op de gegevens in de krant:
– heeft het meisje enkele leerstoornissen
– werd ze niet goed begeleid
– zit ze nu in het 5de jaar op een andere school
– wil ze naar het 6de jaar
– en mist ze haar schoolvrienden

Als ze nu overgaat naar het 6de, wil dat zeggen dat ze reeds 2,5 maand leerstof gemist heeft en dat over 2 à 3 weken de kerstexamens voor de deur staan. Hoe gaat ze al die leerstof inhalen? Dat is sowieso al een hele boterham, maar als je bovendien te kampen hebt met leerstoornissen, en blijkbaar een achterstand gezien haar resultaten, lijkt mij dat bijzonder moeilijk. Is er geen groot risico dat ze dan toch haar zesde jaar moet herbeginnen? Of zal het hele circus dan hernomen worden.

En dan de school. Gaat ze naar het 6de in haar nieuwe school? Dan wil dit zeggen dat ze zich op minder dan 3 maanden opnieuw moet inwerken in een nieuwe groep. En terug naar haar oude school, bij haar vrienden? Ik vraag me dan wel af wat dat zal geven op het vlak van communicatie/samenwerking tussen directie, leerkrachten en leerling (en ouders). Zal dat, al dan niet gewild, geen wrijvingen opleveren?

Voor alle duidelijkheid, ik wil hier geen partij trekken noch een oordeel vellen. Maar ja, ik stel me daarbij wel een hoop vragen.
En uit ervaring is ook al een paar keer gebleken dat je daar niet aan doodgaat, een jaartje overdoen. Dikwijls komen ze daar ook een pak sterker uit. Levenservaring noemen ze dat, en dat is even onschatbaar als een diploma (wat nu ook niet wil zeggen dat ik ervoor pleit dat iedereen toch eens een jaar zou moeten overdoen).


Responses

  1. De Raad van State spreekt zich in de regel vooral uit over procedures en over of die correct toegepast werden, en op die manier de (al dan niet grond-)wettelijke rechten gewaarborgd bleven. In de artikels van de nieuwssites valt daar echter niets over te lezen, en krijgen we dus geen informatie over wat de argumentatie is van de Raad van State (die de beslissing tot het geven van een C-attest opschortte, wat me nog iets anders lijkt -zeker juridisch dan- dan dat ze een A-attest zouden toegewezen hebben). In ieder geval lijkt me dit toch een complexer verhaal dan we kunnen lezen en horen in het nieuws.
    Voorts ben ik het wel met je eens dat gelijk hebben/krijgen soms gevolgen heeft waar echt niemand beter van wordt. Terecht som je de mogelijke problemen op.
    Als de procedures niet correct gevolgd zijn en de Raad van State heeft daarover een uitspraak gedaan, is dat terecht (zij het dat het ongelukkig is dat de tijd intussen niet stilstaat…) en als de rechten van die minderjarige geschonden waren, valt het toe te juichen dat de RvS daar de vinger op de wonde legt (opnieuw, jammer genoeg zijn we intussen een hele tijd verder). Mij benieuwt vooral hoe minister Smet hier ten gronde een oplossing voor gaat uitwerken (want het versoepelen van de procedures om je resultaat aan te vechten, mag een populaire maatregel zijn, een oplossing ten gronde lijkt het me toch niet…)


Geef een reactie

Categorieën

