Gepost door: pharailde | november 14, 2012

Een beetje cultuur kan nooit kwaad

De laatste tijd, lees de laatste maanden, waren wij nogal uithuizig – er was blijkbaar een en ander te doen
(even oplijsten dus, kwestie van een extern geheugen aan te maken).

In september:
– was er een bezoek aan de universiteitsbibliotheek met een speciale aandacht voor de collectie Vliegende Bladen (en aiaiai, ik ging daarover een verslagje schrijven voor op gentblogt, maar daarvoor is er geen tijd meer gebleken)
– was er een boekvoorstelling van Sociaaldemocratische toekomstbeelden. Vrij naar Bebel van Eugen Richter (ingeleide en vertaald door Patrick Stouthuysen
– gingen we op mijn verjaardag op daguitstap naar Brussel (jawel, een nieuwe traditie: op onze verjaardagen gaan we op daguitstap, is veel leuker dan een gewone werkdag), naar het Magrittemuseum, dat ik al lang eens wou bezoeken en het was inderdaad zeer, zeer de moeite – we kwamen er wel tot de vaststelling dat het een behoorlijk parcours is eer je in het eigenlijke museum bent, dat de security streng is (zo was mijn handtas te groot om mee naar binnen te mogen), dat Nederlands niet direct de moedertaal is, en dat je om half drie al geen broodje (of iets anders, behalve taart) kan eten in het Museumcafé
– ging ik voor het werk naar een studiedag ter voorbereiding van Erfgoeddag 2013 met als thema Stop de tijd!
– namen we deel aan een wandeling van de vereniging voor Stadsarcheologie in de wijk “Overleie” (buurt van Sint-Michielskerk, Onderbergen, Oude Houtlei) – heel interessant en het geeft gelegenheid om binnen te geraken op plaatsen waar je anders nooit komt, zoals een 12de-eeuwse kelder in een privéwoning in volle restauratie in Onderbergen (ook de rest van de woning mag gezien worden), of de voormalige franciskanerkerk in de Oude Houtlei, nu omgevormd tot een sociaal restaurant.

In oktober:
– genoten we van enkele strijkkwartetten van Ludwig van Beethoven door het Hagen Quaertett (in de Karel Miryzaal van het Conservatorium) – het geeft wel een speciale sfeer om een concert bij te wonen in het midden van de eerste rij, als het ware tussen de muzikanten (die je dan wel soms té goed hoorde ademhalen)
– was er de opendeurdag van het Gentse Stadsarchief (waar ik als vrijwillig medewerker aanwezig was), en zo de gelegenheid had om een lezing over de evolutie van de tuinbouw in de 19de eeuw bij te wonen
– gingen we opnieuw naar een concert, ditmaal van Anastasia Kozhushko (piano) en Nikita Borisoglebsky (viool), met muziek van Robert Schumann, Eugène Ysaÿe, Dirk Brossé en César Franck – wel raar om op een gewone woensdagnamiddag in de concertzaal te zitten (durf niet te rekenen wat de gemiddelde leeftijd van het publiek was), maar dat stelden we pas vast toen we de tickets al goed en wel in handen kregen (en betaald hadden)
– was er diezelfde avond de boekvoorstelling van de herinneringen van Achiel Van Acker aan de Eerste Wereldoorlog
– waren we ’s anderendaags present op de opening van de prachtige tentoonstelling over Romy Schneider in het Caermersklooster
– trokken we naar Brugge voor een lezing van Sophie De Schaepdrijver over de Eerste Wereldoorlog (en dat is nog maar het begin van alle mogelijke activiteiten over dat onderwerp de komende jaren) in de Kamermuziekzaal van het Concertgebouw in Brugge – een beetje een eigenaardige zaal die ‘spiraalsgewijs’ (voor zover je dat kan zeggen in een vierkante zaal) naar boven loopt – helaas was er veel volk en waren we wat laat, waardoor we helemaal bovenaan zaten en niet echt iets konden zien (tenzij je over de leuning hing, maar daar stak mijn hoogtevrees een stokje voor)
– woonden we een bijzonder interessante lezing bij over de hydrografie van het middeleeuwse Gent door Frank Gelaude (hopelijk verschijnt daarover snel een boek of zo, want dat was allemaal niet te onthouden)
– trokken we op een zaterdagochtend naar de Expo Versus, alwaar enkele vrienden hun kunst tentoonstelden, ook alweer de moeite
– en togen we diezelfde namiddag met dochter E. naar Kortrijk voor een bezoekje aan Interieur – we hebben het nu weer voor enkele jaren gezien (en zoals gebruikelijk, als we iets zagen dat onze smaak was, wou ons budget niet mee)

Ondertussen werd het november:
– en genoten we van het European Union Baroque Orchestra in de Bijloke Concertzaal, met – u raadt het al – barokmuziek van Rebel, Charpentier en Rameau – een concert met een overenthousiaste dirigent – de man speelde tegelijk ook klavecimbel (ik neem aan dat het niet evident is om beide te combineren), maar zat zodanig manoeuvres te maken dat zijn pianokruk continu kraakte, behoorlijk hinderlijk dus – tijdens de pauze werd de kruk vervangen maar het probleem bleef bestaan. Voor de rest een aangenaam concert, aangezien barokmuziek mij nog steeds kan bekoren
– geen barokmuziek vorige zaterdag, maar wel een concert, een huiskamerconcert zowaar, van Sue me Charlie, bij vrienden. Konden we gelijk nog eens socializen.

Niet dat we dat ook niet deden, de voorbije maanden, integendeel. Al een geluk dat ik niet begonnen ben aan die Zweedse lessen.

De komende weken staat er nog wat toneel op het programma, wat er mij doet aan denken dat Murphy ook hier zijn zegje deed: hadden we eindelijk data geprikt, tickets besteld, betaald en geprint, kregen we de voorbije week het bericht dat een van de voorstellingen niet door kon gaan, uiteraard net op die avond die wij geboekt hadden. Gelukkig konden we zonder problemen omschakelen naar een andere datum (met even goede plaatsen).


Responses

  1. Nu voel ik me helemaal cultuurbarbaar.

  2. Zo bezig, mijn god. Ik word al moe als ik er aan denk. En dan doe ik dat allemaal nog graag, die dingen… Hoe doen jullie dat?!

  3. Ik word ook al moe als ik het lees. Waar haal je de energie?

  4. Chronische vermoeidheid is dan ook mijn deel🙂
    (en ik moet toegeven, ik ben niet zo goed in huishoudendinges)


Geef een reactie

Categorieën

