Gepost door: pharailde | augustus 15, 2012

Our Lady of Saint Peter

Ja, we waren er, gisteravond op het Sint-Pietersplein, zoon J. en ik. En we hebben er ongelooflijk van genoten. Het concert van Leonard Cohen was wondermooi: het gevoel om Leonard zelf in levende lijve op dat podium te zien (ook al leek hij maar mini), de mij bekende en de mij onbekende liedjes, de andere muzikanten, de geluidstechnici die hun materie kenden, en bovenal de rust en ingetogenheid, en tegelijk de energie die het hele optreden uitstraalde. U leest er hier en hier meer en beter over.

Toen Leonard Cohen twee jaar geleden voor het eerst in Gent speelde, wou ik er eigenlijk al naartoe, maar ik ben niet zo’n rappe in die dingen (kaartjes bestellen is soms een hele opgave), en toen was het al uitverkocht. Bovendien wou de wederhelft niet mee (om een of andere reden vindt hij het niet opportuun om op het Sint-Pietersplein concerten te organiseren, en dus weigert hij om daar naartoe te gaan). Toen ik maanden geleden hoorde dat Leonard terug zou komen, dacht ik van “het is nu of nooit”. De kans dat hij nog eens in onze ‘achtertuin’ komt spelen, is immers behoorlijk klein. Gelukkig wou zoon J. graag mee (en kon hij het luik kaartjes bestellen voor zijn rekening nemen). We hadden dus geluk met de kaartjes, en zo waren we gisteren ontzettend blij dat we dit mochten meemaken.

(de foto’s zijn van mindere kwaliteit, maar ze zijn snel met de foon genomen)

– Toen ik gisteravond na het werk naar huis ging, moest ik voorbij het Sint-Pietersplein passeren, en hoorde ik de soundcheck. Dat gaf een wonderlijk gevoel: ik kon niets zien maar zijn diepe stem in die stille straat (verkeer was er niet mogelijk, door het concert en door wegenwerken) was zeer rustgevend. Ik wil op die manier nog wel huiswaarts gaan.

– We waren redelijk vroeg aanwezig en konden in alle rust onze plaats zoeken. We vonden dat we goed zaten, op een van de tribunes, wel een beetje ver van het podium maar met een mooi overzicht. Vlak voor het begon, kwam er evenwel een koppel met kaarten voor dezelfde plaatsen. Ik zag in gedachten al allerlei rampscenario’s van overboekingen en zo, tot we eens goed naar onze kaarten keken. Alles was hetzelfde, alleen, wij hadden kaarten voor de parterre, en niet voor de tribune. Na de verhuizing zaten we dan wel dichter, maar met een minder goed zicht op het podium. Dan betaal je al eens de tweede duurste plaatsen om goed te zien. Maar verder geen klachten, er zijn gelukkig de videoschermen.

– Ik betrapte mezelf erop om toch vooral naar die schermen te kijken. Ik verplichtte mezelf om regelmatig ook naar het podium zelf te kijken, want daar gebeurde het toch allemaal live, maar wat bleek toen? Ik kon de teksten veel beter volgen via de schermen. Zucht.

– Ik was blij dat ik in de krant de playlist vond, op die manier kan ik nog op zoek gaan naar die mij onbekende liedjes (en zonder titel is dat niet zo evident).

– Toen ik gisteren thuiskwam, had zoon J. nog een complete verrassing voor mij:

Jawel, een authentieke handtekening van de zanger himself! En ik, ik had het eerst niet door. Ik dacht dat er iemand die naam op het kaartje gekrabbeld had, en dat dat kaartje symbool stond voor iets anders dat ik later zou krijgen. Silly me! Bleek dat zoon J. maandagavond in de buurt van de Graslei op een terras zat, en Leonard Cohen passeerde daar gewoon. Zoon J. heeft dan snel gereageerd en toch maar zijn handtekening gevraagd. For his mum! Als dat niet schoon is. Nu nog een kaderke kopen.


Responses

  1. […] moet mij toch nog iets van het hart, over hét concert. Enfin, niet over het concert zelf, dat heeft een bijzonder plekje bij de te koesteren […]

  2. Pure po¨zie wat die man brengt, he? En dat sonore stemgeluid…


Geef een reactie

Categorieën

