Gepost door: pharailde | juli 28, 2012

Summer in the car

Wijs, onverwacht toch wel gratis wifi op het vakantieadres in Barcelona! Niet dat ik nu hele dagen op de pc zal zitten, maar handig is het wel.

Het reisplan hadden we als volgt uitgestippeld. Van de ca 1.400 km rijden we er de eerste dag een goeie 1.000, tot net voorbij Nîmes. We vertrokken rond kwart over zeven (voor ons doen ultravroeg) en waren rond negen uur ’s avonds op onze bestemming, Le Passiflore, een charmant hotelletje in Vargèze met een zalige binnenkoer in de lommer, waar we gisteravond van avondmaal deden, en vanochtend van ontbijt.
We hadden dan gepland om op weg naar Barcelona te stoppen in Figueres voor het museum van Dali, kwestie dat het toch zot was om in de buurt te zijn en dat niet te bezoeken. Dat was echter buiten de zwartste dag van het vakantieverkeer gerekend, en Dali zal dus voor een volgende keer zijn. Want we vertrokken om half elf (ja, we hebben wat slaap ingehaald na de superkorte vorige nacht) en waren pas tegen zes uur in Barcelona, en dat voor een slordige 400 km. En neen, we zijn niet buitensporig veel keer gestopt of namen superlange pauzes. En ja, fileleed was ons deel. In de buurt van elke Franse stad die we moesten passeren, hadden we prijs, waardoor het niet opschoot. En we bovendien weer veel langer dan gepland in een hete auto vertoefden.

Onderweg maakten de uitgestrekte geblakerde landschappen, gevolgen van de bosbranden van begin deze week, behoorlijk wat indruk. Een hallucinant landschap, met op veel plaatsen bomen met zwart geblakerde stammen en onderste takken, en bovenaan nog een groen bladerdak (wat soms de indruk gaf dat ze aan de vlammen ontsnapt waren, wat dus bij nader inzicht niet het geval was). Ook sommige verkeersborden hadden duidelijk te lijden gehad. Heel bevreemdend allemaal, ook de brandgeur die er nog steeds hing. Voorlopig zonder foto’s, aangezien het fototoestel ergens in de koffer van de auto lag. Misschien lukt het op de terugweg om wat foto’s te nemen.

Inmiddels zijn we dus aangekomen in een gerieflijk appartement (wel nog uittesten of de bedden comfortabel zijn🙂 ) – dat zo in een IKEA-catalogus kan – gelegen in de 19de-eeuwse wijken, slechts enkele blokken verwijderd van de Sagrada Familia en onze straat kijkt recht op de Torre Agbar, hebben we vlakbij een parkeergarage gevonden om de auto te stallen (we zijn wel van plan om ons in de stad met de metro te verplaatsen, anders zijn we alleen maar in de weer met parkeerplaats zoeken en parkeermeters in de gaten te houden), hebben we op een terrasje van een of andere goedkope bar ons eerste avondmaal genuttigd, en toen we nog wat verder de buurt wilden verkennen, begon het toch wel te druppelen zeker. Dat is dus voor de komende dagen. Want er staat wel nog een en ander op het programma.

Responses

1. Ik heb vorige week een glimp van Barcelona mogen opvangen (geleide tour – veel vanuit de bus moeten zien, zelfs geen tijd om de Sagrada binnenin te bekijken) en ik wil er beslist nog terug naartoe. Gelukzakken, zowaar in het centrum van die stad mogen logeren !

2. Lijkt me een zalige reis, en dan ook nog wifi in het appartement! In Barcelona zou ik zeker La Pedrera doen, dat is het enige dat me echt bijgebleven is uit Barcelona. Geniet er nog van!

3. […] een hallucinant en onwerkelijk beeld. Ik ben er dan wel in geslaagd om foto’s te nemen van de zwart geblakerde gebieden op de grens tussen Frankrijk en Spanje, ten gevolge van de bosbranden van anderhalve week ervoor. […]

4. Dat is dan weer het voordeel van buiten die hectische periodes op vakantie te kunnen gaan: zelden files. En die zwartgeblakerde landschappen: doe me er niet aan herinneren! We hebben ze ooit in de Cevennes van dichterbij gezien dan ons eigenlijk lief was…