Gepost door: pharailde | juli 2, 2012

Stockholm

Die drie daagjes Stockholm hebben deugd gedaan, ook al was het veel te kort (en zit het inmiddels alweer ver weg). En ja, ik had de kans om er twee daagjes langer aan te breien, maar dat zag ik dan weer niet goed zitten, zo midden in de examenperiode. Niet dat ik geen zin had om Stockholm te gaan verkennen, integendeel, maar dan wel liefst met de wederhelft, mijn vertrouwde reismaat. Aldus staat er nu wel een nieuwe bestemming op de – reeds lange – lijst van nog te bezoeken plaatsen.
Maar terug naar de studiereis.

Dit bracht ons naar het hoge noorden

(nu nog wachten tot we dat bij Ikea kunnen kopen)

Al meteen ter plekke gingen we op bezoek naar …

De Koninklijke Bibliotheek

Op donderdagochtend vertrokken we naar Uppsala (dat om zes uur opstaan, was er wel een beetje te veel aan, maar een mens mag niet klagen uiteraard), voor een bezoek aan

De Carolina Rediviva (de oude universiteitsbibliotheek)

Blåsenhus Bibliotheek (Samengevoegde bibliotheek van de Pedagogische en Psychologische Wetenschappen (en ook lerarenopleiding, e.d.) – Blåsenhus verwijst naar het feit dat het in de omgeving van het nieuwe gebouw behoorlijk kan waaien (men kwam er niet goed uit welke van beide namen het nieuwe gebouw moest krijgen, dus verwees men maar naar een externe factor)

Koninklijke Technische Hogeschool (Stockholm)

Vrijdagochtend: Parlementsbibliotheek (de verschillende gebouwen van het Zweedse parlement staan ondergronds met elkaar in verbinding, en wij mochten daar lopen)

(En het frustrerende in de Parlementsbibliotheek was het feit dat onze Nikon het nodig vond om te blokkeren en te weigeren van ook maar één foto te nemen – de voorbije dagen had hij ook al kuren, maar toen kreeg ik het telkens nog goed. En dan loop je daar met een duur toestel rond je hals, maar sta je toch foto’s te nemen met je telefoon – maar uiteindelijk toch wel goed dat ik die bijhad)

Wat mij ginder nog zo allemaal opviel:

– Het deed zo’n deugd om na een grijze start van de dag, door een pak wolken te vliegen (maar eerst zag ik zelfs nog het atomium) en daar dan eindelijk de zon te zien. Zowaar, ze bleef zelfs een groot deel van ons verblijf in het noorden aanwezig, tussen de wolkenvelden door soms, maar geen druppel regen. Die was er weer op het moment dat we wiel aan de grond zetten in Brussel, echt waar.

– Wolken zijn een bizarre materie, dat lijkt massief, maar dat is het dus allesbehalve. Een eigenaardige ervaring ook, om daar zo tussen en naast te vliegen.

– Een groepsreis geeft toch een ander gevoel dan individueel reizen. Zen ook eigenlijk, ge moet u eens niets aantrekken en uitzoeken, de dingen worden voor jou gedaan.

– Het leuke van een dergelijke reis is het feit dat je op plaatsen komt, waar je anders nooit een voet zet (zoals in die tunnels en gangen tusse de parlementsgebouwen. Soms omdat ze je meenemen achter de schermen. Bibliotheken en archieven zijn nu niet direct onze eerste bestemmingen op citytrips, ook al zijn ze publiek toegankelijk.

– We gingen dus tijdens de zomermaanden naar het noorden, dus waren de nachten er korter. Vooral ’s ochtends merk je dat zeer goed: zo werd ik op een gegeven moment om half vier wakker en was het al volledig licht. Gelukkig heb ik geen problemen om te slapen met licht dat binnenvalt, zoals heel veel reisgenoten, en kon ik zelfs het verduisteringsgordijn openlaten en genieten van het licht buiten, zelfs terwijl ik slaap.

– Het Scandinavisch design vind je op de meest onverwachte plaatsen. Geen lelijke plastic containers voor de afvalverwerking zoals bij ons, maar dit:


Responses

  1. Zelfs tijdens onze vakantie in de 2de week van juni op Texel voelden we het noordelijker zitten (of liggen) goed aan: het bleef er duidelijk langer licht en het werd ook vroeger licht. In tegenstelling tot sommige gelukzakken (mijn man is er ook een) heb ik daar wel last van, maar aan de andere kant had ik natuurlijk wel extra vakantie-uren🙂

  2. Dat alles voor je geregeld wordt, is inderdaad wel lekker ontspannend. Maar ik wed dat je het niet altijd zo zou willen.


Geef een reactie

Categorieën

