Gepost door: pharailde | juni 28, 2012

Blij

Ik was erop voorbereid (voor zover je dat uiteindelijk wel kan) dat het een dag in mineur ging zijn: diverse gezondheids- en andere problemen (waarop ik hier verder niet wil ingaan, het kind heeft ook recht op haar privacy) hadden in de loop van het schooljaar een duidelijke weerslag op het rapport van dochter E. Na het laatste rapport dagelijks werk had de klastitularis evenwel gezegd dat ze nog steeds een kans had, op voorwaarde dat ze deze examenperiode flink haar best deed. Hoewel ze dat effectief gedaan heeft, was ik er toch niet echt gerust in (zo’n dingen zijn snel gezegd) en verwachtte me aan het ergste (een omschakeling naar mogelijk goed nieuws is rapper te verteren).

En ziet. In de loop van de voormiddag kreeg ik zowaar een berichtje dat ze nu naar het vijfde jaar mag, met wel nog een vakantietaak voor waarnemingstekenen. En de emoties, die werden me, ondanks het schitterende nieuws, toch even te veel. Ik vermoed dat er wat spanning moest weggewerkt worden.
Bij het bekijken van het rapport bleek duidelijk dat ze effectief haar best heeft gedaan: het was haar beste rapport van het hele schooljaar, en ten opzichte van haar laatste dagelijks werk, was ze – ondanks toch nog enkele tekorten – met meer dan 10 % gestegen.

Nu is het nog een weekje wachten op het resultaat van dochter M. Maar die spanning bergen we nog even op. Volgende week is nog meer dan tijd genoeg om zenuwachtig te worden. Bij zoon J. ligt het dan weer veel simpeler: aangezien hij slechts enkele examens afgelegd heeft, kan hij moeilijk geslaagd zijn, nietwaar. En bovendien gaat hij volgend jaar toch iets anders doen. Trouwens, ik weet niet meer of ik dat hier al gezegd heb (en zo ja, mijn excuses), maar voor de toelatingsproef voor Muziektechniek in Hasselt was hij niet geslaagd. Ah neen, er bleken te veel andere kandidaten te zijn die meer en beter gemotiveerd waren dan hij.
Dus hebben we nu twee zonen die de komende maanden moeten beslissen wat ze in september zullen doen. Het wordt nog een spannende zomer dus.


Responses

  1. ’t Is toch altijd spannend om deze tijd van het jaar, he? Of ze nu klein zijn of al goed op weg naar volwassen. En dan ben je eindelijk blij dat het allemaal achter de rug is en vóór je het weet hang je aan de telefoon om te weten hoe de kleinkinderen het gedaan hebben…

  2. Oeps… Wou eigenlijk nog proficiat zeggen voor dochter E. Hopelijk met verlenging voor dochter M. En die jongens, ach, ze doen er als de meesten wat langer over dan meiden om hun plaatsje te vinden maar dat komt ook nog wel goed.


Geef een reactie

Categorieën

