Gepost door: pharailde | april 3, 2012

Zaterdag bakdag

Vele weken geleden liet ik me in het STAM verleiden en kocht ik het receptenboek van Bloch. Niet dat ik zo’n baktype ben (mijn ‘kunde’ stopt bij cake (al dan niet met appeltjes en rozijnen) en tarte tatin). En ik liep Bloch ook niet plat. Ja, het rook er altijd lekker als ik passeerde en de winkel hoorde bij de Veldstraat, maar ik kocht er zelden of nooit iets, hooguit eens een sandwich tegen de kleine honger als het winkelen te lang uitliep. Bloch heeft evenwel een speciaal plekje bij ons, maar dan om persoonlijke redenen: onze zoon is al jaren bevriend met een van de nazaten van Bloch, en zo legt een mens weleens nauwere contacten. Dus wou ik per se dat boekje. Als souvenir. En als erfgoed, ook.

Het bleef lang op de kast liggen, uit tijdgebrek, maar ook omdat ik ervan uitging dat die recepten toch veel te moeilijk zouden zijn voor mijn kunnen. Anderzijds, ik had het nu gekocht, dan was ik het toch aan mezelf verplicht om er op z’n minst één keer iets uit te proberen.
Dus, ik doorbladerde het boek, las hier en daar iets, en kwam tot de vaststelling dat die Gentse mastellen er toch niet zo moeilijk uitzagen. Die eerste poging lukte zelfs redelijk, maar zonder weegschaal werken bleek niet zo handig (vooral omdat er stond dat je je nauwkeurig aan de opgegeven hoeveelheden moest houden). De eerstvolgende aankoop werd dus een keukenweegschaal. Veel handiger, en de mastellen werden door het thuisfront gesmaakt.

Inmiddels waagde ik me ook aan de krentenbollen, iets waar we dol op zijn en dat bij veel bakkers niet te krijgen is. Ze zelf maken is dus een mooi en lekker alternatief. Als ik het zout niet vergeet welteverstaan. Ook de kokosrotsjes bleken poepsimpel te zijn (alleen die hoopjes maken vóór het bakken vergt nogal wat handigheid, en aangezien dat vlotter gaan met mijn handen ipv met een lepel, is dat nogal een plakboel) en vallen meer dan in de smaak.

Dus gebeurt het meer dan eens dat zaterdag bakdag geworden is (toch zolang het nog geen echt buiten-zit-weer is):

(Kokosrotsjes)

(Krentenbollen)

Het spijt me zeer, maar ik heb geen zin om hier ook de recepten uit de doeken te doen (ik ben lui, remember). Je moet het boek maar kopen. En voor de kokosrotsjes kan je hier terecht.

En in de loop van de volgende weken blader ik wel nog eens verder, op zoek naar iets nieuws om te maken (als het maar simpel is).


Responses

  1. Zaterdag is bij ons ook jarenlang bakdag geweest. Eerst brood en omdat de oven dan toch warm was, nog gebak of koekskes. Dat liet zo zijn sporen na en dus werd dat allengs minder naarmate het een kledingmaat méér werd. Maar tegenwoordig kan ik me toch niet altijd inhouden, dus na het brood gaat er terug iets zoets (of soms iets hartigs) de oven in. Die is toch warm, ziet ge…

  2. Hey,

    Bedankt voor je mooie artikel.
    Nog veel plezier en smakelijk momenten aan het boek.

    Stefan

  3. Ziet er heerlijk uit. Misschien moet ik het mij ook aanschaffen, ik bak eigenlijk wel graag.

  4. Ola!
    Meer succes dan mijn baksels. Zie ooit op blog.


Geef een reactie

Categorieën

