Gepost door: pharailde | februari 24, 2012

Vlezig

Je kan er niet naast kijken dees dagen, want het hele interweb is er vol van. Daarbuiten zie of hoor ik daarover heel wat minder. Het zijn blijkbaar vleesloze dagen, en naar mijn gevoel doet iedereen mee.
Wij echter niet, neen. Ook al zijn wij soms verbaasd hoeveel vlees sommige mensen kunnen eten, of de hoeveelheden die bv. voor fondue of gourmet door Colruyt worden aangeraden (tot 300 gr. per persoon, daar eten wij met twee of drie van).

Vooreerst zijn wij niet zulke mensen die onmiddellijk op nieuwe rages of hypes springen, maar zullen eerder eerst wat de kat uit de boom kijken. Daarnaast kreeg ik al onmiddellijk de opmerking – vooral van het mannelijk jong geweld in huis – dat ik toch niet ging beginnen met vlees weg te laten. Niet dat wij nu zulke grote vleeseters zijn, maar het maakt wel deel uit van hun maaltijd. De oudste dochter zou dat af en toe dan weer wel wel zien zitten.

Maar de voornaamste reden is dat ik er zelf nog niet echt aan toe ben om de omslag te maken. Grotendeels uit luiheid, dat geef ik grif toe. Ik heb dus zeker niets tegen dit initiatief, maar het is momenteel zodanig chaotisch in mijn hoofd van de veelheid aan dingen die op mij afkomen en die mij bezighouden, dat ik gewoon de courage niet heb om nieuwe recepten te zoeken (ook al komen ze dees dagen gewoon op je af) en te proberen, nieuwe ingrediënten – zoals vleesvervangers – te zoeken (en te proeven), én te zorgen dat iedereen zijn gading vindt en content van tafel gaat. Jazeker, veel van de dingen die ik zie passeren zien er best lekker uit, maar soms heb ik wel het idee dat ik dit eerst wel eens zou willen proeven alvorens dat voor zes mensen klaar te maken. Andere zaken, vooral sommige pasta’s, geven mij toch de indruk dat ik daarmee niet gegeten heb, en raar maar waar, niet omdat er geen vlees bij is, maar omdat ik er te weinig groenten in terugvind (die zijn wel aanwezig maar dan gemixt in de saus) en dus weinig variatie op mijn bord.

Het af en toe vleesloos bestaan zal dus nog enkele jaartjes moeten wachten. Tot we voor heel wat minder personen moeten koken.

Responses

  1. Voor 6 eters zou ik ook even twijfelen of ik er wel zo aan zou beginnen. Da’s veel tegenwind als het niet goedgekeurd wordt. Maar nu we met 2 zijn, is het een kleine moeite om voor één een stukje vlees of vis te voorzien en voor de ander een alternatief. Al was ik donderdag dus gewoon de helft van mijn notenburger kwijt aan Manlief, die het nog best genietbaar vond ook. Ik ga van alles gewoon 2 dinges kopen. Of ik heb nooit eten.

  2. Ik doe er ook niet aan mee en heb wat dubbele gevoelens over deze actie.
    Wij eten nu sinds een jaar al minder vlees, deels wegens “moeten” en uiteindelijk denk ik dat zo’n houding op lange termijn meer vruchten afwerkt dan “40 dagen geen vlees”. Want wat gebeurt er na 40 dagen: de meesten gaan toch gewoon weer vlees consumeren zoals voorheen. What’s dan de point ?

    • Ik vind het wel een goed initiatief om mensen er meer bewust van te maken. En doordat ze op zo’n grote schaal gestimuleerd worden om eens vegetarische gerechten uit te proberen, kunnen ze die later ook in hun dagelijks eetpatroon inwerken.

  3. Van mij mag alleman doen wat hij wil.
    Wij zijn de laatste jaren toch aan het minderen met vlees. Maar we blijven wel carnivoor.


Geef een reactie

Categorieën

