Gepost door: pharailde | januari 17, 2012

Ingmar

Jawel, we hebben het weer gepresteerd.
Toen ik de affiches in het straatbeeld zag verschijnen over de tentoonstelling over de Zweedse regisseur Ingmar Bergman, was ik al zeker dat ik die wou zien. En zeker niet wachten tot de laatste dag, want dan is er altijd veel volk. Dat was begin oktober. En wanneer gingen we naar de tentoonstelling, jawel, vorige zondag. Op de laatste dag. En er was behoorlijk wat volk (gelukkig voor de organisatoren, want ik had al horen waaien dat de opkomst niet zo denderend was). Het is echt duidelijk: ik heb deadlines nodig.

We vertrokken dus zondag na het ontbijt (bij ons is dat dan al gemakkelijk half een) richting Caermersklooster voor Ingmar Bergman. Ik kende eigenlijk maar een paar van zijn films, degene die ik gezien heb (Scènes uit een huwelijk, De Toverfluit, Herfstsonate en Fanny en Alexander – en ik vermoed dat ik Kreten en gefluister ook ooit heb gezien, maar ik herinner er mij niet veel van), maar de sfeer ervan bleef wel hangen.
We hadden een heel boeiende namiddag in zijn gezelschap en zagen fragmenten van films waarvoor we graag hadden blijven zitten om het vervolg te zien, … tot we weer meegezogen werden in de volgende film. Dat is natuurlijk wel een nadeel van filmtentoonstellingen: je moet veel tijd uittrekken om al die film- en documentairefragmenten te bekijken (de zon stond al behoorlijk laag toen we rond half vijf weer buiten stonden), naast het gewone tentoonstellingsmateriaal zoals brieven, programma’s, kostuumontwerpen, draaiboeken, notities, decorontwerpen en maquettes, enz.

Zondag hebben we dus niet zo veel andere dingen meer gedaan, maar ik was wel blij dat ik er nog geraakt ben. Ik heb een mateloze bewondering voor mensen die zo creatief zijn en dingen kunnen creëren. Al was Bergman wellicht niet de meest gemakkelijke mens om mee samen te leven, aangezien hij niet minder dan vijf maal getrouwd was, plus nog enkele relaties.

Geef een reactie

Categorieën

