Gepost door: pharailde | januari 6, 2012

Stijfjes

Vandaag voel ik mij wat stijfjes. Wat spierpijn in armen en benen. En voor jullie aan grieptoestanden en dergelijke dingen denken, ik voel me kiplekker hoor, behalve constant moe (begin te denken dat dat gewoon chronisch is).
Maar gisteren was er een regelrechte primeur: ik ben gaan sporten of fitnessen of hoe je het ook wil noemen. Jawel. Weliswaar op doktersvoorschrift, en in het UZ. Niet in een fitnesszaal met allemaal afgetrainde lijven in flitsende pakjes, daar ben ik nog lang niet aan toe. Maar mijnheer doktoor vond het dringend tijd dat ik wat voor mijn spieren zorgde (want blijkbaar is een mens zijn lijf zo sluw dat het bij het afvallen ook spiermassa wegwerkt en het vet laat waar het zit). En dus kreeg ik een voorschrift voor bewegingstherapie. Onder begeleiding van kinesisten.
Gisteren was het dus de eerste keer, onder individuele begeleiding om te kijken wat en hoe. Ik zag er vreselijk tegen op, want ik en sporten, het spijt me, dat gaat niet goed samen. Ik heb vooral een hartsgrondige hekel aan zweten en mij verhit voelen en rood zien en al. Laat mij uren wandelen, da’s geen probleem, maar iets waarvan ge gaat zweten, laat maar. Ook lopen doe ik niet graag, dat was al een ramp indertijd in de turnles op school, ik kon dat niet goed en deed dat dus ook niet graag (of omgekeerd). En ik was toen maar enkele kilo’s te zwaar. Ik was altijd blij als we gewoon gymnastiekoefeningen mochten doen.

Ik had dus visioenen over een uur zwaar afzien en buiten adem zijn en veel moeten lopen e.d. maar viel dat allemaal even mee. Het was wel nog niet op volle sterkte, maar er waren vooral spieroefeningen aan alle mogelijke toestellen (u weet wel, zo’n fitnessmarteltuigen) en een tiental minuutjes fietsen. Vanaf volgende keer is er ook wel de loopband bij, maar dat gaat dan vooral om snel stappen, het woord ‘lopen’ werd zelfs niet uitgesproken.

Ik voel nu dus wel mijn spieren (vooral als ik mijn armen wil strekken), maar al bij al valt het eigenlijk nog goed mee. En vanaf nu zien mijn woensdagavonden er plots licht anders uit.

Responses

  1. Goed zo! Fijn dat je daar een voorschrift voor kunt krijgen, dan moét je wel gaan!

  2. Omdat ik zo’n schrik heb dat het vel niet mee wil slinken, ga ik drie keer in de week zwemmen en voorts probeer ik zoveel mogelijk de fiets te pakken naar de winkel en naar het werk en tussendoor wordt er hier nog wat gewandeld ook. Ik voel mij nu wel kei kei kei sportief.
    Oja, van dat zweten dat ken ik, maar ik doe dan maar wat kalm aan dat het zweet achterwege blijft.

  3. Euh… ik wilde nog ‘succes!’ zeggen.

  4. In mijn fitness zijn weinig flitsende mensen te zien, hoor, dus dat valt wel mee. Maar het is hoe dan ook goed een degelijke begeleiding te krijgen. Go for it!


Geef een reactie

Categorieën

