Gepost door: pharailde | januari 5, 2012

Frustrerend

Deze zomer kreeg ik van familie via mijn ouders een sigarenkistje vol oude familiefoto’s in bruikleen, met de bedoeling die in te scannen. Maar je weet hoe dat gaat, een mens plant van alles, maar tussen droom en daad …
Nu was (enfin, ben) ik tijdens de kerstvakantie twee weken thuis, en profiterend van de lange winteravonden – jawel, die uitgelezen avonden waarop een mens ál die in de loop van het jaar uitgestelde taken dan toch eens onder handen zal nemen – begon ik aan het scanwerk. Eerst inscannen, later zou ik er dan zo veel mogelijk gegevens (wie, waar, wanneer) aan toevoegen.
Na een foto of tien wou ik toch wel eens het resultaat op groot scherm bekijken (de kleine voorbeeldjes zagen er op het eerste gezicht goed uit), maar groot was mijn frustratie dat alle scans eigenlijk onbruikbaar zijn: op alle beelden lopen brede balken van wat op allemaal blauwe pixels lijkt, zoals op onderstaand voorbeeld (een foto van mijn grootmoeder langs vaderskant – voor mijn eigen geheugen):

Een vriend van zoon J. die hier die avond toevallig was, en behoorlijk wat verstand heeft van ICT-dinges, heeft het bekeken, heeft van alles geprobeerd en opnieuw geïnstalleerd, maar helaas, zonder resultaat. De blauwe balken blijven verschijnen.

En nu heb ik geen flauw idee wat ik daarmee aan moet. Is het iets softwarematig? Ligt het gewoon aan een mankement in de scanner zelf? Iets dat herstelbaar is (en oh leuk, de winkel waar ik hem kocht, bestaat al niet meer)? Of moet het een nieuwe worden? Soms wil ik bij dergelijke dingen gewoon van struisvogel spelen (kop in het zand, en wachten tot de dingen zich vanzelf oplossen), maar ik vrees dat daarmee het probleem niet zal verdwijnen.


Responses

  1. Diagnose!

    Meestal zit er bij de scanner software, en kan het scannen nog eens rechtstreeks via Windows. Er is ook andere software, VueScan bijvoorbeeld. Geeft het overal hetzelfde probleem? Dan is het wellicht iets met de hardware.

    Soms zijn er problemen met de kabel: probeer die eens te vervangen?

    Heel soms zijn er problemen, zegt men, met slechte stralingen wegens te dicht bij een beeldbuis of een geluidsbox: probeer de scanner eens te verplaatsen?

    Eerlijk: als het niet in software opgelost raakt, dan is het gewoon sneller en gemakkelijker om een nieuwe scanner te kopen. Voor iets van een 50 euro hebt g’een uitstekende nieuwe scanner, denk ik.


Geef een reactie

Categorieën

