Gepost door: pharailde | december 27, 2011

Kerst

Het was wel de bedoeling, maar het is me niet gelukt. Wel in gedachten, niet meer op ‘papier’.
Ik wou jullie allemaal nog een gelukkig kerstfeest wensen, maar daarvoor is het nu wel te laat.
Ik kan alleen nog hopen dat jullie een heel leuk, gezellig en warm kerstfeest hadden.
En jullie alvast een supergelukkig 2012 wensen.

Hier waren de laatste werkdagen werkweken een beetje hectisch met deadlines die moesten gehaald worden en een onverwachte eindredactie van een publicatie (wat ik dus wel graag doe, voor alle duidelijkheid). En ook wel periodes van te weinig slaap (een constante, ik weet het, en ook vooral mijn eigen schuld, jawel, ik weet het).

Vrijdagavond gingen we, zoals alle weken, na het werk naar de Colruyt, voor de wekelijkse jacht en visvangst, en ook voor de kerstboodschappen. Ik had mij al mentaal voorbereid op een gigantische kerstdrukte (ik kan daar slecht tegen, voor alle duidelijkheid, tegen te veel volk in de winkel, of elders), maar we werden aangenaam verrast. Het was zelfs kalmer dan normaal. Was ik even blij dat we er op zaterdag niet moesten zijn.

Zo kon ik mij op zaterdag in de keuken terugtrekken voor het kerstmaal op zondag. Want op zondag kwamen mijn ouders, mijn broer met twee van zijn kinderen, en mijn pleegzus met haar gezin, toch onmiddellijk goed voor 16 personen, en het is nogal wringen om die allemaal een comfortabele plaats aan tafel te geven (misschien dat dit ooit wel lukt als wederhelft E. zijn bureau ooit klaar geraakt, maar dat is toekomstmuziek). Dus zorg ik meestal voor een buffetformule zodat we gewoon in de zetels kunnen blijven zitten. Dit jaar koos ik voor een warm buffet, en aangezien exquise en exclusieve kerstgerechten (denk aan kreeft, paté, ganzenlever, wild, en dergelijke meer) niet aan mij besteed zijn (ik vind sommige wel lekker, maar maak dat niet graag klaar) zocht ik mijn inspiratie in de wereldkeuken: chili con carne, penne al forno met gehaktballen en mozarella, en een Provençaalse stoofschotel (ergens een oud recept uit een oud boekske), met bij de aperitief nog een tomantensoepke. Veel werk uiteindelijk maar wreed lekker allemaal, zo werd mij door iedereen toch bevestigd.

(Tornado, onze ‘kerstkat’, die geen lintje kan laten liggen zonder het door te bijten, ook al zou je dat hier niet zeggen)

Op kerstavond zelf hielden we het rustig met alleen zoon J. en dochter E. thuis, met een simpele fondu, en later op de avond een aflevering van Alle McBeal, alwaar het in de straten gelijk altijd Kerstmis is. Simpel en rustig, maar heel gezellig.

Op maandagochtend was er dan nog wat opkuis, zoals keuken en living weer in normale modus brengen, en dan was het zo stilaan tijd om te stuiken en de rest van de dag niets te doen, alleen wat te lezen en te computeren. Ook vandaag viel nog onder die modus, ook al deed ik de wasmachine toch een beetje werken. Ik geraakt niet echt in gang.
Maar vanaf morgen moet er toch weer wat meer actie zijn, want er staan bv. nog een aantal boodschappen op het todolijstje, of het wordt een jaar zonder kerstcadeaukes. Zal dus maar beginnen met eens in mijn bed te kruipen.

Responses

  1. Uwe kerstmenu is volledig gepikt van anderen, V!
    Hij zag er wel lekker uit (al te ingewikkeld voor mij dus)
    Wij hielden het hier sober sober.


Geef een reactie

Categorieën

