Gepost door: pharailde | oktober 11, 2011

Wat een verschil

Jaja, ik ben er nog. Er is bovendien veel waarover te schrijven valt. Slechts een klein detail, de dagen blijven maar 24 uren tellen.
Toch ga ik proberen af en toe een inhaalmanoeuvre te doen (kwestie van mijn extern geheugen wat aan te vullen), met het risico dat de chronologie wat door elkaar loopt.

Zo was er die laatste prachtige week van september. En een wederhelft die voor bouwperikelen op vrijdagochtend in Oostende moest zijn, en mij vroeg of het geen goed idee zou zijn om mee te gaan en er samen een dagje zee van te maken, ook om dat bleh-gevoel van de week ervoor wat tegen te gaan. Dat liet ik mij dus geen twee keer zeggen, ik nam een dagje vrijaf, en we genoten van een zalige dag.

We hebben gewandeld, we deden van terrasje (iets wat we eigenlijk zelden doen), we wandelden nog een stuk (tot aan de spiraal van Leon Spilliaert, en terug langs de branding), we aten op hetzelfde terras, we nestelden ons met een boek op het strand (en dommelden in), ik genoot van een ijsje, we trokken naar het ons vertrouwde staketsel en bekeken de ingrijpende havenwerken met de nieuwe havendammen (het zeezicht in Oostende zal nooit meer hetzelfde zijn, ook door het overal fors opgehoogde strand) om uiteindelijk met tegenzin de terugweg naar huis aan te vatten.
Kortom, een ongelooflijk deugddoende en zeldzame relaxte dag, waarbij vooral de rust opviel (ondanks het toch wel vele volk, en het werflawaai van op de dijk). De zee was een spiegel, met amper één minigolfje aan de branding, en eens niet grijs, maar zowaar vele tinten blauw. Ik kreeg zowaar zelfs een ‘visioen’ van een ‘zwevende’ ferryboot, aangezien een hele strook water aan de horizon hetzelfde kleur had als de lucht.
Want het weer maakte het ontspannen plaatje compleet, met een stralend blauwe lucht en volop zonneschijn, met een aangename warmte (ik die in de volle zon een uur op het strand zit te lezen, dat is echt geen courant beeld) en een deugddoende zeebries. Kortom, aan het eind van de dag speelde het liedje It’s just a perfect day (van Lou Reed) door mijn hoofd. Die ‘perfect day’ werd trouwens afgesloten met de film The King’s Speech, inderdaad een ijzersterke film.

Een kleine week later. Op donderdag was ik ingeschreven voor een studiedag over kusterfgoed in Middelkerke. Aan het station in Oostende, op weg naar de tram, werd ik onthaald op een fikse stortbui met fikse windstoten (tot 70 km/h, wisten ze ’s ochtends in het weerbericht te vermelden). De zee was geen spiegel, integendeel. Ze zag er nogal ruw uit, met overal witte koppen en heel wat meer en hogere golven aan de branding. ’s Middags hadden we even vrij, en aangezien de locatie voor de studiedag vlakbij het strand lag, moest ik toch even de zee ‘gedag’ gaan zeggen. Maar wandelen in de duinen en op het strand was niet zo evident, met die felle wind die het zand hoog deed opwaaien. Gelukkig kon ik mijn ogen beschermen, maar ’s avonds haalde ik nog zand uit mijn oren. Het zal u wel niet verbazen dat er niet echt een kat op het strand was, een eenzame wandelaar daar gelaten. Een heel contrast dus met de week ervoor, maar daarom niet slechter. Want ik hou daar enorm van, van het spel van de elementen die zich uitleven aan zee (liefst goed gekleed, vanzelfsprekend).

(En nog ter info: de dag werd afgesloten met een geleid bezoek aan villa Les Zéphyrs, een volledig gerenoveerde vakantiewoning uit de jaren 1920. De villa is niet heel groot, maar toch heel erg de moeite om er een uurtje in door te brengen.)

Responses

  1. Ik had dezelfde gevoelens op de fiets, maar het stemde mij toch iets pessimistischer die week nadien.


Geef een reactie

Categorieën

