Gepost door: pharailde | augustus 22, 2011

Groen advies gevraagd

Wij hebben op het terras een gemetselde plantenbak. Daarin werd jaren geleden wingerd geplant, met de bedoeling om de lelijke terrasmuur weg te steken. Bon, dit is om meerdere reden geen succes geworden (een aantal plantjes reeds gesneuveld, de bladeren worden bijzonder gesmaakt door de slakken, en bovendien verliest hij zijn blad in de winter in tegenstelling tot wat we gevraagd hebben – we droomden van zo’n mooie rooie bladerwand), en we moeten nog eens bekijken wat we ermee aanvangen. Het zou kunnen dat het ordinaire maar oersterke klimop wordt.

Mijn vraag gaat eigenlijk over iets anders. In het vroege voorjaar, lees als het nog volop winter is, en donker, en koud, maar een mens zo hard verlangt naar de lente, koop ik geregeld van die potten met voorjaarsbloemen (blauwe druifjes, hyacinten, paaslelietjes), en wanneer die uitgebloeid zijn, stop ik die bollen in die plantenbak (het zijn er inmiddels al heel wat), waardoor die tegenwoordig vol bloemen staat. In het vroege voorjaar welteverstaan. Wat heel leuk is.
Maar. De rest van het jaar, is die plaats eigenlijk niet om aan te zien: ik moet dan overal stenen over die bloembollen leggen ter bescherming, want de katten vinden het o zo geestig om ze uit te graven en ermee te voetballen.
Bovendien heb ik daar de rest van het jaar dan ook geen groen en/of bloemen, en er is geen plaats meer om er vaste planten tussen te zetten. Ik zou die bollen er dan ook willen uitzwieren en vervangen door iets anders, maar dat is ook geen probleem (voorlopig toch niet – ik moet er alleen eens werk van maken en uitzoeken wat daar kan staan, en dan hopen dat we niet varen zoals die wingerd). Ge moet u anderzijds ook niet inhouden, tips zijn eveneens welkom (ik zou bv. graag stokrozen zetten).

Waarover het dan wel gaat: ik hou dus wel van die voorjaarsbloemen en zou die dus willen behouden. Maar ik heb geen groene vingers, dus enkele vraagjes:
Kan ik die bollen eruit halen en in losse bloembakken steken? Kan ik die bloembakken tijdens lente en zomer gewoon in de garage zetten? Moet ik die dan water geven? Of moet ik die bollen uit de aarde halen en er dan in de herfst weer in steken?
Stel dat dat allemaal ok is, mogen die bakken dan in de herfst al buiten? Of moet ik wachten tot het vroege voorjaar? En dan nog een groot probleem: de bakken. Want ik zet de meeste van de terrasplanten in de winter binnen, niet zozeer omdat de planten niet tegen de vorst zouden kunnen, maar vooral omdat de – terracotta – bloempotten niet winterhard zijn. We hebben zelfs speciale potten in beton (meen ik), die vorstbestendig zouden moeten zijn maar tijdens de vorige winter is er toch ook één gesneuveld. Waar vind ik winterharde bakken? En vooral, in welk materiaal moeten die dan zijn?

Responses

  1. Sorry dat ik niet echt op je vragen antwoord, maar heb je al eens aan helleborus gedacht? Je hebt daar veel kleurtjes in en die bloeien echt al heel snel in de winter!

  2. goeie vragen, ik ben zelf zo geen expert maar ik heb al gemerkt dat er een kans bestaat dat je bloembollen kan laten overwinteren door ze gewoon in het donker te zetten, geen water te geven en met het opkomen terug boven te halen. Ik heb het wel over bloembollen die niet geplant zijn geweest in de aarde buiten maar altijd binnen hebben gestaan en het werkt ook niet altijd.

    Tweede suggestie: Kan je in je bakken geen bloembollen steken die op verschillende momenten bloeien, zodat je toch het seizoen doorkomt? Ik heb dat eens gezien in een tv-programma en ik weet nog dat ik dacht: waw, meerdere bollen in één pot. Om de één of andere reden denk ik spontaan aan Afrikaanse lelies, misschien zaten die wel in het programma en kijk: http://nl.wikipedia.org/wiki/Afrikaanse_lelie ze bloeien in juli-augustus, dus als je die combineert met narcissen wat toch een lentebloem is, en misschien met tulpen die dan in april-juni blijken te bloeien http://nl.wikipedia.org/wiki/Tulp kom je toch een hele hoop maanden door? Of zou dat te simpel zijn?

  3. Voorjaarsbollen gewoon met pot en al wegzetten en volgende lente terug bovenhalen. Het is mij al eens per ongeluk gelukt.

    En als ge nu eens plastieken potten zocht die heel hard op beton lijken? Je kan er ook gewoon lavendel of andere vaste planten inzetten en dan hoef je daar in de winter ook niet naar om te kijken. Is mij ook al eens per ongeluk gelukt. De rest vriest ook gewoon kapot.

  4. Bollen dien je niet te verwijderen. Combineer ze daarentegen met vaste planten die de kop opsteken eenmaal de bollen zijn uitgebloeid. Op die manier heb je langdurig kleur in je potten.
    Ga voor 100 % vorstvrije potten op zoek naar exemplaren uit polybeton (een mengeling van polyester en beton). Die zien eruit als stenen exemplaren maar zijn lichter van gewicht en vriezen gegarandeerd niet kapot. Het enige nadeel is vooralsnog de hoge prijs, maar geloof me: die zijn ze meer dan waard. Dergelijke potten zijn vandaag de dag in elke zichzelf respecterende tuinzaak te koop. Ik raad je wel aan de prijzen goed te vergelijken; je kunt hierdoor serieus wat centen besparen.
    Over de mogelijke plantenkeuze voor je potten kan ik me hier maar moeilijk uitlaten. De mogelijkheden zijn te uitgebreid. Weet vooral dat veel vaste planten en kleine heesters het tamelijk goed doen in potten. Bomen en klimplanten zou ik afraden, tenzij je een bijzonder grote maat van potten voorziet. Voorzie een goede drainage, gebruik gedegen potgrond, begiet en bemest regelmatig.
    Veel succes, alvast!


Geef een reactie

Categorieën

