Gepost door: pharailde | mei 23, 2011

Boeken

(Waarschuwing: zaagmodus aan)

Dochter E. was vanavond aan het werk voor school. Een spreekbeurt over Antoni Gaudí (een beetje te laat aan begonnen eigenlijk – duidelijk een familiekwaal – maar dat speelt hier voor de rest geen rol).
Onmiddellijk ging bij mij een belletje rinkelen: Gaudí, daarover hebben we toch een (of meerdere) boek(en)?
En daar wringt dan weer het schoentje. Want ja, wij hebben boeken. Heel veel boeken. Een hele bibliotheek vol boeken. Bij wijze van spreken dan. Want die boeken zitten niet in een bibliotheek. Neen, ze zitten in dozen, tientallen en tientallen dozen. Overal verspreid in huis. Een groot deel ervan is opgelijst op de pc en dus terugvindbaar (als een boek niet ooit uitgehaald werd en in een andere doos teruggestoken), maar lang niet alles. En het is altijd een heksentoer (en deels een krachttoer om een en ander te verplaatsen) om een boek uit te halen of terug te vinden. Dus ja, dat steekt soms. Meestal.
Er zijn alle diverse plannen, voorstellen, besprekingen geweest opdat die bibliotheek er zou komen. Maar het ziet ernaar uit dat het weer niet voor dit jaar zal zijn. Zucht.

Ik vind het vooral zo jammer dat dit een element is dat nu grotendeels afwezig is bij het groot worden van de kinderen. Ze worden al in alles geconfronteerd met het internetleven (en gelukkig maar, want ik kan mij ook geen leven zonder meer voorstellen), dat ik hen ook een boekenkast wil aanbieden als bijzonder waardevol tegengewicht. Het frustrerende is dus dat de boeken er wel zijn, maar de kast niet. En boeken in dozen, daar snuister je niet in, daar laat je je ogen niet over de ruggen glijden om af en toe een boek ter hand nemen om eens in te bladeren, of om de korte inhoud op de achterkant te lezen en te besluiten ‘ha, dat wil ik wel eens lezen’. Ik vind dat dus een enorm gemis (en soms zelfs een beetje een gemiste kans, vrees ik). Diepe zucht.

Responses

  1. Ik herinner mij dat ik als kind altijd in de boeken van mijn vader zat te neuzen. Niet dat het er veel waren, maar ik vond ze wel interessant (gingen over geschiedenis vooral). Zelf heb ik ook behoorlijk wat boeken, al zijn het er zeker niet zoveel als jullie en ik merk idd dat de kinderen daar ook soms in kijken. Dat doet me wel plezier, ja. Ik snap dus volledig wat je bedoelt. Misschien toch maar eens werk maken van de kast dan?

  2. Wat simpele, goedkope boekenrekken van Ikea en je kan al een begin maken 🙂

  3. Hier vantzelfde. Hij ging de boekenkast ontwerpen en maken. Na meer dan anderhalf jaar werd hij zot van de stapels boeken rondom hem. Mijn strategie heeft gewerkt, want binnenkort kopen we ons enkele boekenkasten 🙂


Geef een reactie

Categorieën

