Gepost door: pharailde | april 28, 2011

Bruid in de morgen gezien

Gisteravond zijn we dan in het NTGent naar Een bruid in de morgen van Hugo Claus geweest, en er heel erg van genoten.
Het anderhalf uur was om voor ik het wist, en ik zat helemaal in het stuk waarbij de wereld rondom mij compleet verdween. En dat zegt doorgaans heel veel over de kwaliteit van het stuk.
Het deed ook deugd om nog eens gewoon een stuk teksttheater te zien, zonder muzikale onderbrekingen. De acteerprestaties waren, zoals verwacht, ijzersterk en Els Dottermans (de moeder), An Miller (Andrea) en Chris Thys (nicht Hilda) ontgoochelden absoluut niet. Ook Matteo Simoni als Thomas was een revelatie. Daarnaast was de rol van Servé Hermans als de vader ietsje minder, maar zeker niet slecht. Het Limburgs van Chris Thys en Servé Hermans was even schrikken en niet echt gemakkelijk, maar je wende er wel aan. We zijn ook van mening dat, als je dit complexe, emotionele stuk laat spelen door minder sterke acteurs, het geheel compleet de mist ingaat.
De scenografie was heel eenvoudig, met veel ruimte voor suggestie, niet alles moet immers getoond en uitgebeeld worden. Het gebruik van het water (blijkbaar nog steeds een ‘must’ in het hedendaags theater) en het naakt hoefden voor mij niet echt, maar pasten in het stuk en stoorden dus ook niet. Evenals het schreeuwen. Doorgaans heb ik daaraan een hekel, maar het onderstreepte natuurlijk wel de machteloosheid van de personages bij de ruzies (ten slotte gaan ook in de echte wereld mensen aan het schreeuwen als ze zich bij discussies machteloos voelen). Kortom, een heel geslaagde avond.

Alleen ben ik nu eigenlijk wel nieuwsgierig naar de oorspronkelijke tekst van Claus. Hoeveel werd daarvan behouden. Vraag ik me zo af.


Geef een reactie

Categorieën

