Gepost door: pharailde | april 14, 2011

Beestjes kijken

Wij zijn regelrechte stadsmussen, dat weten we. Doe ons ergens op den buiten wonen, en we zullen ons begraven voelen. Toch hebben we helemaal geen moeite met de natuur, integendeel. Dat hebben jullie wellicht al gemerkt. Een leven zonder een goeie portie natuur zouden we echt ook niet zien zitten. De wisseling van de seizoenen volgen, planten zien groeien en bloeien, de katten of de vogels in de tuin observeren, het blijft fascinerend, ook al betreft het soms het spel van kat en muis.
En dankzij de moderne technologie is het ook mogelijk om dieren te observeren die je anders nooit waarneemt, tenzij ergens hoog in de lucht. Het Fonds voor de Instandhouding van Roofvogels (FIR) zorgt al enkele jaren voor broedplaatsen voor slechtvalken in de stad, o.m. hoog boven een silo van cementproducent CBR in de Gentse haven, ik schreef er hier al meer over. En om het project te promoten en aan te moedigen, plaatste men een webcam in de kast, en nu vind ik het ongelooflijk boeiend om daar meermaals een kijkje te gaan nemen (dat kan op deze website: www.natuurpuntgent.be/slechtvalk.php).
Er zijn drie eieren, en ik had de broedende vogel Marie gedoopt, dat praat toch gemakkelijker dan ‘de slechtvalk’, maar had me al de bedenking gemaakt dat ik, hoewel er op die site sprake was van een koppeltje, nog geen koppel gezien had. Wel had ik al af en toe gemerkt dat de eieren soms onbewaakt bleven, maar nooit lang. Ik dacht dan dat meneer zou bijspringen eenmaal de jongen uitkwamen. Tot we na een hele poos op een avond heel toevallig (voor alle duidelijkheid, ik zit daar dus niet constant te kijken hé, alleen af en toe eens piepen) de tweede helft van het koppel zagen ‘landen’ en de broedtaak overnemen. De partner koos het luchtruim en kon eens de vleugels strekken, en een hapje eten zoeken. Ik blijf toch wel spreken over Marie, maar kan onmogelijk zeggen of het meneer of madam is, die op het nest zit.

En ondertussen is het leuk om gade te slaan hoe het toch niet evident is om zich te nestelen op zulk een aantal eieren, daar hoort heel wat schudden bij en de eieren goed leggen met bek en poten, en om te zien hoe dieren hoogstwaarschijnlijk een ander tijdsbesef hebben dan wij. Ik mag het niet gedroomd hebben om zo halve dagen stil te liggen en niets te doen, behalve wat te pikken in de steentjes in het nest en af en toe de eieren goed te leggen. Een leuk toemaatje is ook dat je meteen een deel van het varend leven in de haven kan bekijken.
En nu is het wachten tot de jongen uitkomen. Als ik me richt op de tijdgegevens van vorig jaar, moet dat zo stilaan voor het weekend zijn, of ergens volgende week.
Ik ben echt benieuwd.

Responses

  1. ik volg het ook al even… helemaal zen zo’n vogel

  2. amai, da’s leuk, ik wist niet dat dat kon gevolgd worden.

  3. ze zijn er ! enfin toch minstens eentje

  4. Inderdaad, ik zag het daarstraks ook. En ondertussen zag ik al twee witte bollekes!

  5. […] lente waardoor het nest aan het oog onttrokken wordt door het dichte gebladerte (en zelf met webcams aan de slag gaan, dat zie ik nu toch ook niet zitten). Verder heb ik ook geen verstand van het […]

  6. […] Via deze blog leerde ik http://www.beleefdelente.nl kennen, en amai, wat een weelde, met zowaar enkele van mijn lievelingsvogels (slechtvalk, oehoe, ooievaar). En natuurlijk is er ook nog deze: http://www.slechtvalken.be/live2.jsp?lang=nl (helaas vind ik dit jaar geen sporen van de slechtvalk in het Gentse havengebied). […]


Geef een reactie

Categorieën

