Gepost door: pharailde | januari 8, 2011

Lectuur

Je nestelt je gezellig in je bed, de dag is voorbij en je neemt je boek om nog even in een andere wereld te vertoeven alvorens je over te geven aan de armen van Morpheus.
Enkele dagen geleden was ik begonnen in De gebroeders Karamazov van Fjodor Michajlovitsj Dostojevski, dat al een eeuwigheid naast mijn bed lag. Ik draaide pagina 31 om en zag onmiddellijk dat pagina 33 een wit blad met een titel was. Ik had dat niet nauwkeurig bekeken, en dacht gewoon dat het het begin van een nieuw deel was. Ik lees gewoon voort en naarmate het einde van p. 32 nadert, begin ik stilaan wantrouwig te worden, want het verhaal neigt niet naar een soort einde, integendeel. De laatste zin op p. 32 luidt “Eerst sta je in vuur, dan dooft de vlam en ben je genezen en kom je weer terug. En ik”. En daar stopt het, want wat ik als het volgende deel beschouwde is gewoon weer de eerste titelpagina (de zgn. “Franse titel”) van deze uitgave. En de volgende 32 pagina’s zijn gewoon identiek aan de eerste 32 pagina’s. Het eerste katern zit er gewoon dubbel in. Ik hoopte nog dat ik daarna op p. 33 kon doorlezen, maar neen hoor, het verhaal gaat gewoon verder op p. 65.

Kan ik dus weer naar de winkel gaan en hopen dat ik een nieuw exemplaar kan krijgen, want ja, een kasticket heb ik uiteraard niet meer, want zoals gezegd, dat boek ligt al een eeuw naast mijn bed. En hopen dat die uitgever nog bestaat. En dat ik nog een ander exemplaar kan krijgen.
Grrrr. Ik haat dergelijk achternageloop.

Responses

  1. Dat is best vervelend! Hopelijk ben je toch in slaap geraakt.

  2. Murphy, denk ik dan spontaan ;-).

  3. En, heb je je boek nog kunnen wisselen?

  4. @Patricia: jazeker, er liggen nog wat letterkes naast mijn bed
    @lichtindeduisternis: ik durfde er zelf niet naar te verwijzen
    @San: Vanavond tweede poging, als de zaakvoerder aanwezig is, want de verkoopster wist niet goed hoe het op te lossen, aangezien dat boek in die uitgave … niet meer te verkrijgen is.

  5. […] je nog van dat boek De gebroeders Karamazov? Van dat eerste katern dat er dubbel inzat en het tweede dat ontbrak? Ik ben toen op dinsdag (11 […]


Geef een reactie

Categorieën

