Gepost door: pharailde | december 9, 2010

Bezoek

Jawel, hij is ook hier geweest, die man met zijn baard en mijter en tabbaard en staf en schimmel, en wellicht had hij ook wel enkele pieten mee, want de staat waarin ze de living achterlieten, amai:

En die rare strepen op de zetel, dat komt doordat ik me geamuseerd heb met de namen van de kinderen te doorstrepen voor op het net. Dat is traditioneel het werk van de helper van de Sint: hun namen uitzoeken uit de zak met letterkoekjes, de kinderen moeten toch weten wat voor wie is, of niet soms.
En tradities moeten er ook zijn, nietwaar. Zodus blijft de Sint nog steeds komen, ook al had hij wel wat meer werk dit jaar, want hij had cadeautjes mee voor zes man. Jawel, de lieven werden ook bedeeld.

Eén zaak is hier nooit traditie geweest: de heilige man kwam niet noodzakelijk op 6 december. Ook nu kwam hij op zaterdagavond (ik weet, ik ben laat met schrijven, maar de sint heeft geen extra uren in een dag gebracht, zoals ik gevraagd had), omdat dat het beste paste voor alle agenda’s.
Ik weet dat sommige mensen het daar iets moeilijker mee hebben, maar wij zijn slechte ouders – altijd al geweest – en kozen altijd voor ons gemak. Dus kwam de sint in het weekend het dichtst bij 6 december (dat was vroeger bij mijn ouders thuis ook al het geval). En dat verandert niets aan de magie: die man heeft zo veel werk dat hij niet bij al die kindjes op hetzelfde moment kon komen.

Inmiddels is de magie van de sint verdwenen voor de realiteit van alledag, en is het examenspook weer opgedoken. We zijn weer vertrokken voor een lang traject: begonnen op 6 december en eindigend op 5 februari. Tussendoor zullen we nog wel eens van kerstdag en nieuwjaar doen.

En vanochtend hebben we na anderhalve week logeerpartij vriendin J. weer uitgewuifd en ik vermoed dat we ze binnenkort wel zullen weerzien.


Responses

  1. Dienen dag dat ik het schreef, was alles moeilijk 🙂
    Maar ik vind het wel extreem tof dat jullie het zo lang volhouden. En de kinderen vermoedelijk ook. Dus slechte ouders zou ik jullie zeker niet noemen. Niemand eigenlijk. 😉
    (ik moet je nog terugmailen, ga dit in ’t weekend op het gemak eens lang en uitgebreid doen)


Geef een reactie

Categorieën

