Gepost door: pharailde | november 11, 2010

Een feestdag

Vandaag is het elf november. Een officiële feestdag. Een toemaatje in het gewone werkritme. Een bonusdag. Een dag die ik ingepland had als effectieve vrije dag, zonder vol te steken met allerlei huishoudelijke taken (zoals gebruikelijk in het weekend) of andere dingen. Een dagje ontspanning: beetje lezen, beetje prutsen, beetje rommelen, je kent dat wel.
Maar dat was zonder Murphy gerekend. Die dacht zo in zijn eigen: “haha, een feestdag, we gaan ons hier eens een beetje goed uitleven.”

Het begon al toen ik vanochtend op de badkamer kwam, zo rond kwart voor tien (het was tenslotte een vrije dag), en merkte dat de radiator koud stond. Mmmm, dat was gelijk niet normaal, want de temperatuur buiten wees slechts 4,5°C aan, dus kon het niet aan de buitensonde liggen (die regelt mee de temperatuur van de verwarming op basis van de buitentemperatuur). Soit, een zorg voor later – en vooral voor de wederhelft -, eerst douchen en het gewone ochtendritueel, en dan naar beneden om voor het ontbijt te zorgen.
Dat ontbijt was duidelijk nog niet voor onmiddellijk. Eerst de ravage opruimen. Ravage aangericht door – hoogstwaarschijnlijk – poes Nabucco want zij is dol op mijn bloempotten. Ze was er weer eens in geslaagd een bloempot om te kieperen en er alle aarde uit te halen. Het was niet de eerste keer dat ze ons dit lapt, maar gelukkig was ditmaal de pot niet gebroken. Ik kon dus beginnen met opkuisen, ook al had ik mij nog zo voorgenomen dat vandaag niet te doen.
Ondertussen rinkelde de telefoon en werd een afspraak van wederhelft E. (familiezaken) verschoven van 16 naar 13 u. Alweer een streep door de dagplanning. Hij had inmiddels wel al de verwarming weer aan de praat gekregen. Vraag ons niet wat het probleem was, maar het is ook hier weer eens opgelost door het toestel los te koppelen van de stroomvoorziening en nadien weer aan te steken. Niet dat het op sommige plaatsen echt warm werd, want met dat hondenweer en een sterke zuidwestenwind waait het door de helft van de ramen gewoon binnen (muren errond nog niet afgewerkt en bovendien slecht gemaakte ramen die onvoldoende sluiten).

In de vroege namiddag had ik mij eindelijk in de zetel genesteld met de krant toen ik een vreemd geluid hoorde. Ik dacht dat het de katten waren maar kon het geluid niet thuisbrengen. Dus voor alle zekerheid toch eens een kijkje genomen om vast te stellen dat het voor de verandering binnen regende in de eetkamer. Nochtans werd het dak in het voorjaar volledig vernieuwd. Ik ken er die volgende week een telefoontje zullen krijgen. Dat lek bevond zich bovendien pal boven wederhelft E. zijn “bureau” (lees, een tafel in de eetkamer) en computer. Als de wiedeweerga dan het bureau ontruimd en een bakje onder het lek gezet.

Door het spatten was ook de vloer wat nat geworden, dat wat opgedweild, door alle drukte domgeweg de dweil laten liggen, om een kwartier later vast te stellen dat Nabucco erop had geplast. Grrrr. Die kat blijft tot mijn grote frustratie kampen met plasproblemen, maar dat is eens voor een andere keer.

Ik heb dan maar de grove middelen uitgehaald en de Noodlotsymfonie van van Beethoven opgelegd. Met behoorlijk volume. Het was dat of een potje bleiten, maar daarin had ik geen zin. En ziet, het heeft zowaar wat geholpen want de rest van de dag werden we gespaard van verdere malheuren (hout vasthouden want de dag is nog niet om) maar veel lezen of zo zat er wel niet meer in. Met vier kinderen in huis is dat niet altijd evident, ook al zijn ze al groot.

Ik hou mijn hart wel al vast voor de dag van morgen. Benieuwd of Murphy al uitgefeest is.

Responses

  1. Pffft, dat was inderdaad een Murphydag! Hopelijk een korte en uitzonderlijke dag!

  2. Hè hè, je zult wel blij geweest zijn dat de dag voorbij was! Hopelijk was het vandaag idd een beter dagje.


Geef een reactie

Categorieën

