Gepost door: pharailde | november 2, 2010

Mode

Af en toe schiet mij spontaan dit muziekfragment door het hoofd:

“We gaan niet met de mode mee, dat heeft geen enkele zin,
de mode maakt toch kringetjes, ze haalt ons hier wel in.”
(uit Hier in Aaigem van Jan De Wilde).

Her en der ontmoet ik immers mensen (hetzij in ’t echt, hetzij virtueel, hetzij in boekskes) die in de wolken zijn van behangpapiermotieven die ze ergens zagen. En dan ik dat helaas echt niet volgen, integendeel. Want dat doet mij heel sterk denken aan het behangpapier dat bij mijn grootmoeder aan de muur hing toen wij tiener waren. Toen, jaren later, wederhelft E. en ik in dat huis onze intrek namen, was ons eerste werk datzelfde behangpapier zo snel mogelijk onder een laag witte verf wegsteken. Omdat dat veel rustgevender was. En omdat we dat veel mooier vonden. We waren ook blij dat die motieven verleden tijd waren. Maar ziet. Ze zijn in volle glorie terug. En er zijn zelfs heel veel mensen die dat kopen (ah ja, anders zou dat niet lang in de winkels liggen). En naar het schijnt, heet dat tegenwoordig barok behangpapier en was dat zeer populair in de jaren 1970.

(ik heb geen duidelijke foto meer van het bewuste behangpapier, maar het was volledig in bovenstaande stijl)

Hetzelfde gevoel heb ik bij kleren en gebruiksvoorwerpen. Ook hier draait de mode overduidelijk in kringetjes. Sinds enkele jaren hangen kleuren en prints uit de jaren zeventig weer in volle glorie in de winkelrekken, en inmiddels in talloze kleer- en andere kasten. Maar ik kan er mij nog steeds niet mee verzoenen: ik vond het toen lelijk en ik vind het nog steeds lelijk. Gelukkig is er wel een groot verschil: nu is er veel meer keuze om andere stijlen of kleuren te kopen.

Geef een reactie

Categorieën

