Gepost door: pharailde | september 1, 2010

De trein is weer vertrokken

Jawel, het schooljaar is weer begonnen en de unieke sfeer van een 1 septemberdag is weer voorbij. Straks is het opnieuw gewoon school.
Zoon S.W. heeft na lang twijfelen – na zijn C-attest (waarbij wij hem sterk aangeraden hebben niet meer te kiezen voor dezelfde school en dezelfde richting) – beslist om weer naar het kunstonderwijs te gaan (hij had daar nooit mogen vertrekken, maar ja), maar dan nu de richting vrije beeldende kunsten. Ik ben benieuwd. Zoon J. is begonnen aan zijn laatste jaar, podiumtechnieken, iets wat hij dolgraag doet, en dochter E. gaat nu naar het derde jaar, ook naar het kunstonderwijs, richting beeldende en architecturale kunsten (kortweg BAK). Tekenen doet ze dolgraag en ik hoop dat ze de andere kunstvakken even graag zal doen. Ik hoop trouwens, om vele redenen (waarover ik hier niet wil uitweiden), dat ze het op haar nieuwe school goed stelt. Leuk is alvast dat ze in een kleine klas zit: ze zijn met vijf (arme jongen trouwens, zo met vier meisjes).
Ik had mij wel verwacht aan stapels te kaften boeken, maar dat viel meer dan mee. Om te beginnen krijgen ze heel wat minder boeken dan vroeger (maar wel veel meer werkschriften), zoon J. had zijn boeken nog niet gekregen en zoon S.W. vindt al dat kaften niet nodig. Dus had ik er maar vijf van dochter E. te doen. Ik herinner mij jaren dat de stapels groter waren. Veel groter. En dan waren er natuurlijk nog de gebruikelijke formulieren.

En de rest van de schoolgaande jeugd: vriendin J. volgt elke voormiddag Nederlandse lessen in het Talencentrum van de UGent (vandaag leerden ze blijkbaar klok lezen in het Nederlands) en dochter M. studeert naarstig voort. Vrijdagavond was ze kapot na haar superzware examenweek, maar inmiddels begint ze zich in te werken voor het allerlaatste examen volgende week.

Voor het overige:
Vrijdagnamiddag zijn we dan begonnen met de Ikeakast in elkaar te steken, wat geen grote problemen opleverde. Het is en blijft wel onvoorstelbaar hoe alles, maar dan ook alles overhoop ligt als je wil opruimen. En tijd dat dat vergt eer alles netjes en aan de kant is. Maar tegen zaterdagavond was alles in orde en konden we genieten van een mooie kast (moet er wel aan wennen dat die zwarte hoogglanslak alles zo weerspiegelt) en vooral een propere hoek. Het is even onvoorstelbaar hoe veel rustiger het oogt als alle paperassen in een gesloten kast zitten ipv in een open rek.

En zo was alles proper en opgeruimd om zondagnamiddag hoog bezoek te ontvangen: de ouders van vriendin J. kwamen uit het hoge noorden naar België met wat van haar spullen, zoals haar tv-toestel en playstation en zo, dingen die zo niet direct handig zijn om mee te nemen op het vliegtuig. Ze waren zaterdagochtend zeer vroeg (lees, om drie uur) in Stavanger vertrokken, hebben ergens in Duitsland overnacht en arriveerden hier zondag rond half twee. Het was een zeer leuk en plezant weerzien (vorige zomer waren we bij hen in Stavanger op visite), mensen waar we ons goed bij voelen. Ik had voorzien dat ze zondagavond bij ons bleven eten, maar niet concreet afgesproken, en toen bleek dat ze inmiddels met zoon S.W. en hun dochter hadden afgesproken om die avond op restaurant te gaan. Geen probleem, die stoverij bleef zeker nog wel een dag goed, en dus hadden we maandagavond nog een supergezellige avond samen. Dinsdagochtend vertrokken ze dan weer naar het noorden en ik las vanavond op facebook dat ze weer veilig thuis geraakt zijn. Stiekem was ik wel een beetje jaloers op hen: ik doe dat namelijk graag, zo ver rijden (als passagier wel). Een ganse dag in de auto zitten, daarmee straf je mij normaal gezien niet.

Geef een reactie

Categorieën

