Gepost door: pharailde | augustus 26, 2010

Zo schattig

Toen dochter E. begin juni 14 werd, had zoon J. een verrassing voor haar: hij zou haar eind augustus meenemen naar Woodrock, een rockfestivalleke ergens in Mariakerke. Aangezien ze de geprogrammeerde groepen niet echt kenden, konden ze moeilijk kiezen tussen de donderdag en de vrijdag, en dus kocht hij maar tickets voor de beide dagen.
Daarstraks zijn ze dus samen vertrokken, met de bus. Wederhelft E. gaat ze strakjes dan ophalen.
Het zijn uiteraard wel volbloed tieners: een regenjas, niet nodig; waterdichte schoenen, niet nodig (zijn schoenen waren trouwens nog nat van de serieuze regenbui van gisteravond waar hij na het babysitten door moest, maar andere schoenen aandoen, ho maar). Ondanks de aangekondigde buien op buienradar. En inderdaad, ze waren amper een half uur weg of het begon te regenen, en het is sindsdien niet echt meer gestopt, integendeel, er werd net een ‘regen’tandje bijgestoken. En nu loop ik al heel de avond op mijn ongemak omdat ik weet dat ze doorweekt en verkleumd zullen zijn. Stom hé.

En voor de rest ben ik aan de laatste twee vrije dagen van deze vakantie begonnen: de laatste weken was ik telkens op donderdag en vrijdag thuis. Ik moet zeggen dat mij dat wreed goed beviel, zo’n werkregime. Heel wat rustiger dan fulltime. Het zal raar doen volgende week.

Vandaag zijn we nog eens naar Ikea getogen om nog een kastje voor zoon S.W. zijn kamer, en een nieuwe kast voor in de eetkamer, zodat ik een heleboel zichtbare rommel en paperassen nu achter gesloten deuren kan opbergen. Zo is het wel leuk boodschappen doen: we wisten precies wat we nodig hadden, we moesten enkel de winkel doorkruisen om te achterhalen waar de nodige stukken konden worden opgehaald, om vervolgens alles in het magazijn op te halen (gelukkig was alles binnen, en nog meer geluk, dat kastje voor zoon S.W. bleek om de laatste stuks te gaan), ons naar de selfscan te begeven (voor het eerst ook controle gehad) en hupakee, weer huiswaarts te keren. De grote werkzaamheden (kast ineen steken en de boel opruimen en grondig selecteren) zijn voor morgennamiddag.

Voor vriendin J. is het schooljaar vanochtend reeds begonnen: zij startte een cursus Nederlands voor anderstaligen aan de UGent, en intussen is dochter M. naarstig aan het studeren. Ze moet nog twee vakken doen, maar dat zijn wel vier examens, waarvan ze er morgen drie heeft. Ze heeft een behoorlijk zware week achter de rug, met maandag 2 examens, dinsdag 1, woensdag 1, vandaag 2 en morgen dus 3. Dan heeft ze even respijt tot 9 september, maar ze zal die tijd wel goed kunnen gebruiken want het is een behoorlijk zwaar vak.

Dan nu het weer: ahwel, het begint mij toch ook wat tegen te steken. Inmiddels weet iedereen wel dat ik geen fan ben van tropische temperaturen en van zonnekloppen, maar zoals nu is het toch ook wat overdreven. Akkoord, de planten tieren welig, maar vakantie is voor mij toch ook wel mij op het terras kunnen nestelen met wat lectuur. En dat laatste, wel ja, is toch niet echt handig als het regent. Mijn boek kan daar gelijk niet zo goed tegen. Een bijkomend maar niet te onderschatten nadeel van al dat grijs en al dat nat, is het feit dat het dan altijd zo donker is. De dagen beginnen sowieso al gevoelig te korten, we weten dat er subiet weer een behoorlijk lange periode van donkere maanden aankomt, en dus is alle licht dat we nu kunnen krijgen meer dan welkom. Mooi niet dus.

En nu ga ik om de avond af te sluiten nog eens genieten van een aflevering van Maigret, met wijlen Bruno Cremer.

Responses

  1. Wijlen Bruno Cremer? wist ik niet. Hij is voor mij ook de enige echte Maigret, moet ik zeggen. Hij klopt volledig met het beeld dat ik voor ogen heb als ik de boeken lees.

  2. Ja helaas, die is op 7 augustus overleden. Hij bleek wel al 80 te zijn.


Geef een reactie

Categorieën

