Gepost door: pharailde | augustus 9, 2010

There we go again …

Voilà, de kop is eraf. Vandaag was het de eerste werkdag na drie weken vakantie. Gelukkig heb ik nog wat reserve, en kan ik de rest van de maand nog een aantal losse dagen opnemen.
Want vakantie, dat is iets raars. Je kijkt er een hele tijd naar uit, het is zo om, en na drie dagen werken voel je al niet meer dat het vakantie geweest is.
Zoals ik al meermaals liet vallen, zijn we dit jaar niet op reis geweest.
Wat hebben we dan wel gedaan?

– Om te beginnen hebben we de Gentse Feesten ingezet met de succesvolle première van Anna. De musical, met dochter M. op het podium (ik heb er elders al over geschreven maar ben een beetje te moe om linken te leggen, sorry)
– En dan waren er de Gentse Feesten zelf, met vooral het International Puppetbuskersfestival (en ergens in die feestdagen ook telkens wat tijd vinden om erover artikels te schrijven voor gentblogt). Daarbuiten was het dit jaar redelijk kalm (tot mijn spijt eigenlijk, het waren redelijk saaie feesten, zo achteraf bekeken). We zijn slechts af en toe de stad ingetrokken om dan ofwel de laatste drie liedjes van het optreden te horen – bij Willem Vermandere en The Scene (waarbij ook telkens opviel hoeveel lawaai en gebabbel en geroezemoes is op zo’n plein, en hoe mensen zo onbeleefd kunnen zijn om midden een optreden plots met een hele bende een Happy Birthday aan te heffen) ofwel een halfuur voor het optreden het plein toch maar weer te verlaten uit schrik voor nog veel meer volk en daar niet meer tegen te kunnen – bij Daan (we konden er kilometers verder thuis op het terras nog van meegenieten). We hebben wel genoten van het vuurwerk en van de voorstelling van Bob De Moor die in de huid van Cornelis Bracke (jawel, die van den uumoo) kroop. Wat ik van de try-outs van de comedians vond, dat heb ik eerder al neergepend.
Het openbaar vervoer tijdens de feesten, wel, eigenlijk vind ik dat dat beter kan: meermaals voorgehad bv. dat de bus in de namiddag volle vijf minuten te vroeg was (ik neem aan dat het moeilijk is om een uurschema aan te houden als je door het volk moet rijden, maar het blijft vervelend). Ik vind ook dat ze pendelbussen mogen inleggen tussen het stadscentrum en de watersportbaan op de avond van het vuurwerk (nu bleek zelfs dat de gewone bus (38) niet eens aan de Watersportbaan kwam, en dat je dus nog een hele wandeling voor de boeg had vooraleer je ter plekke was – dat was voor mij nu niet zo’n groot probleem, maar voor mensen die bv. al een hele dag in de stad rondlopen (of werken) en stilaan pijnlijke of vermoeide voeten/benen, of bv. slecht te been zijn, is dat toch niet zo evident, zeker niet als je dat pas hoort als je op de bus stapt). En blijkbaar worden er nogal wat inspanningen gedaan om het rijkere, autorijdend deel van de bevolking uit Sint-Martens-Latem, De Pinte en omstreken via de parking van Flanders Expo en de tram comfortabel en redelijk frequent (de precieze frequentie heb ik wel niet opgezocht) naar de Gentse Feesten en terug te brengen. Terug naar huis op de Brugse Poort is wel een heel stuk moeilijker: ben meermaals te voet naar huis geweest omdat het bijna niet te doen was om die ene bus op een uur te pakken te krijgen, want ook hier kon je niet voortgaan op het normale uurschema.
– Daguitstap naar de zoo
– Namiddagje in de natuur op een stukje grond van de schoonfamilie (gelegen in Brakel, en in familiejargon de planterij genoemd) op wat we dachten de mooiste (en droogste) dag van de week ging zijn, maar alwaar we in de loop van de namiddag konden schuilen voor een behoorlijk langdurige regenbui.
– Opgeruimd, koelkast uitgewassen en van huishoudentje gespeeld – ook in de vakanties leg je een huishouden van zeven man niet ongestraft stil.
– Boodschappen allerhande gedaan: o.m. naar Ikea om nog wat spulletjes voor ons koppel, op zoek naar gordijnen voor de jongenskamers (onze architect heeft wel prachtige ramen ontworpen, maar daarvoor gordijnen vinden, da’s andere koek), wederhelft E. in het nieuw gestoken op ICT-vlak (enfin, is nog maar besteld, we moeten nog even geduld hebben)
– Nieuwe elektronische identiteitskaart aangevraagd, waarmee ik eigenlijk al meer dan een maand te laat was. Ik heb er geen enkel probleem mee dat dat nu elektronisch is (al is enige orde in je eigen administratie wel een vereiste, kwestie van je pincode niet te verliezen, zoals zoon S.W. onlangs mocht ondervinden), maar de prijs vind ik redelijk overdreven in vergelijking met de papieren versie, en vooral het feit dat je ze bovendien om de vijf jaar moet hernieuwen. Aangezien de kinderen – uiteraard – allemaal op een verschillend tijdstip hun identiteitskaart kregen, hangen hier elk jaar wel voor iemand van die papieren aan het magneetbord, om dan nog te zwijgen van het gedoe met die pasfoto’s.
– Veel naar binnen en naar buiten verhuisd met de tafel, voor de regelmatige regenbuien/druppels
– Wederhelft E. is begonnen met een muurtje aan het terras te metselen
– En dan het allerbelangrijkste: redelijk wat gelezen. Een boek uitgelezen, en al goed opgeschoten in een volgend boek. Ik wou alleen dat ik non-fictie met een gelijk gemak kon lezen als fictie.

Ik zou hier nog een opsomming kunnen geven van wat er allemaal niet gedaan is. Maar ten eerste zal ik jullie dat besparen en ten tweede wil ik toch gewoon nagenieten van wat wel geweest is.

Inmiddels zijn we weer aan het werk, en ik moet eerlijk zeggen dat ik er wel wat tegen opzie. Niet zozeer tegen het werk zelf, maar vooral tegen dezelfde sleur van dezelfde problemen en dezelfde zagerijen, en vooral het onvermogen om er ook maar iets aan te kunnen veranderen.
En nu zal ik maar eens snel in mijnen nest kruipen, want aan dat vroeg opstaan, daaraan moet ik toch ook weer wennen.

Responses

  1. Ja, erg, hè, zo weer gaan werken na je vakantie. Valt altijd tegen en achteraf is het net alsof je nooit weg bent geweest. Tot je de stapels werk moet bijwerken!


Geef een reactie

Categorieën

