Gepost door: pharailde | juli 24, 2010

Om te lachen!?

Vrijdagavond hadden wij kaarten voor de comedy try-outs van oude rotten Han Solo, Xander De Rycke, Henk Ryckaert en Philippe Geubels.
Ik kom daarbij tot de vaststelling dat ik meer en meer een hekel krijg aan voorstellingen met ongenummerde plaatsen: het publiek staat in het ‘voorgeborchte’ op een kluitje, meestal is dat dan ook in de bar waardoor er nog meer gedrum is, je moet er al bijzonder vroeg zijn om vooraan te staan en zo kans te hebben op een goeie plaats, de groep wordt dan tegelijk binnengelaten met een ware stormloop tot gevolg, en jawel, vrijdag had dat als resultaat dat we met ons gezessen (dochter M. en vriend M., zoon J., dochter E., wederhelft E. en ik) niet samen konden zitten maar op drie verschillende plaatsen en redelijk ver uit elkaar. Ik geef toe dat ik daarover aanvankelijk wat boos was, maar ja, er viel toch niets aan te doen, dus konden we ons maar beter concentreren op de voorstellingen.

Het waren dus try-outs met stukken nieuw materiaal van deze vier comedians, en we hadden een heel leuke avond, want er zaten echt goeie stukken in (en ook dingen die ons minder bevielen, maar dat gaf niet, dat hoort erbij – was ook een gedroomde gelegenheid om nieuwe namen te leren kennen): over winkelen in het warenhuis, en over de leugens waarmee we groot worden, en over de onzekerheid in de puberteit, en over het versturen van een brief, en over Bruno en de zuignap van de gps, en over nog heel veel meer.
Maar bij heel dat comedygebeuren moet me toch iets van het hart. Ik neem aan dat we niet zo erg meer tot het doelpubliek behoren en dat we zo stilaan gaan behoren tot de de conservatievere ouderen, maar ik heb toch echt de indruk dat veel van die comedians in een anale fase zijn blijven steken. Steevast zit er een stuk in dat verwijst naar k*k of p*s of k*t of snot of andere lichaamssappen, maar ik vind dat helemaal niet nodig, echt niet. Ik vind dat meestal gewoon vies en soms zelfs er echt over (bij navraag bij mijn oudste dochter, die toch meer tot de jongere doelgroep behoort, bleek zij er net zo over te denken). Geef mij maar gewoon droge humor en er is inspiratie genoeg te vinden bij alle mogelijke dingen die kunnen mislopen (of juist goed werken) in onze maatschappij of die zeer herkenbaar zijn. Zoals het gedrag in het verkeer. Dit was schitterend.

Responses

  1. Pharailde, ik denk niet dat jij ooit tot de conservatievere ouderen zal gaan behoren.

  2. Ik hou ook niet van dat ‘anale’ gedoe! Heb er trouwens nooit van gehouden. Ik vind trouwens dat goede comedians dat niet nodig hebben.

  3. Nee, jong, ik erger mij daar ook aan. Ik zit nu wel in dezelfde leeftijdsgroep als jij, maar ik hoor dat ook overal.
    En het wordt alsmaar erger, Alex Agnew was in het begin nog vrij “normaal” maar in zijn laatste voorstelling was het ook van dattum. Om van Freddy De Vadder nog maar te spreken. Het lijkt wel alsof ze als hun inspiratie op is, teruggrijpen naar de p*s en de k*k en de k*t. Lekker makkelijk.


Geef een reactie

Categorieën

