Gepost door: pharailde | mei 27, 2010

Altijd prijs

Het zal nu zo’n kleine twintig jaar zijn, ik ben de tel een beetje kwijt.
En vraag me niet hoeveel verkiezingen er inmiddels reeds gepasseerd zijn (er zat zelfs een referendum tussen).
Al die jaren lag bij elke verkiezing de bekende enveloppe in de bus: de oproep om zijn burgerplicht te gaan vervullen. Eenmaal als bijzitter toen hij dertig was, vervolgens als voorzitter van een stembureau (die ene keer als voorzitter van een stemopnemingsbureau niet meegerekend). Op zich vindt hij dat niet zo erg, ’t is vooral dat vroeg opstaan. En zo stilaan vindt hij dat ze wel eens aan zijn voorzitterspensioen mogen denken.

Bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen 2006 was het zonder hem. Hij was wel opgeroepen, maar we zaten in Barcelona op dat moment (en hoopten stiekem dat hij daardoor uit het bestand zou verdwijnen).
Niet dus.
Bij de parlementsverkiezingen van 2007 was het weer prijs.
Ook vorig jaar kreeg hij een oproepingsbrief maar de opluchting was duidelijk merkbaar toen hij enkele weken later het bericht kreeg dat hij op de reservelijst stond.
Na de oproepingsbrief van enkele weken geleden, hoopten we op een gelijklopend scenario.

Maar kijkt ne keer wat hij gisteren in de brievenbus vond, als vervroegd vaderdagcadeau:

En het toppunt? Hij is voorzitter van een stembureau waar we niet eens zelf moeten gaan kiezen: hij in nr. 39, wij in nr. 38 (maar we zullen vanzelfsprekend wel eens binnen springen) en zo zal hij niet eens de buren zien passeren, toch een van de charmes van het voor- of bijzitten.

(En ik? Ik heb in de loop van die jaren al eenmaal een oproep gekregen, ook toen ik dertig was, en nadien nooit meer. Niet dat ik nooit mijn bijdrage geleverd heb, want ik ben jaren mee geweest als secretaris, eerst samen met mijn vader, en later heel dikwijls met wederhelft E. Maar inmiddels heb ik mezelf wel al met pensioen gestuurd.)

Responses

  1. Hier zijn we ook in niet-blijde verwachting van zo’n envelop. Vorige keer was Hans er niet bij maar deze keer zitten ze blijkbaar erg verlegen om voorzitters omdat er zoveel mensen niet kunnen/willen. Maar ik hóóp dat hij niet moet. Weer een zondag naar de botten, zeker?
    En van dat andere bureau, hier kijken ze daar helemaal niet naar, hoor. Je hebt hier blijkbaar nooit je “eigen” stembureau.

  2. Dat is straf, zo dikwijls moeten gaan zitten. In onze gemeente zetten ze je op een lijst als je een keer gezeten hebt, en dan word je nooit meer opgeroepen.


Geef een reactie

Categorieën

