Gepost door: pharailde | april 2, 2010

Dilemma

Stel, je hebt een hectische periode achter de rug en je kijkt uit naar enkele dagen vrijaf.
Of er is weer een werkweek voorbij en eindelijk is het weekend.
Je snakt naar tijd voor jezelf, naar tijd om leuke dingen te doen, naar tijd om gewoonweg niets te doen.
Maar dan ben je thuis en word je geconfronteerd met een fel verwaarloosd huishouden om je heen. Verwaarloosd omdat je geen tijd had, omdat je ’s avonds geen zin meer had, omdat je te moe was, omdat er dingen tussenin kwamen.
Dus moet je hoognodig schoonmaken (want die klodden kattenhaar liggen toch wel heel erg in het zicht en in het stof kan je een roman schrijven), opruimen (want om ergens plaats te hebben, moet je iets anders verplaatsen en zo blijf je bezig), wassen en alles wat daarmee verband houdt (want die wasmanden puilen toch wel uit en zoonlief vroeg smekend of je snel zijn lievelings-T-shirt kan wassen), en nog honderdeneen kleine dingen, zoals planten water geven (want die dutsen hangen er toch maar triest bij), enz.

En dan is er dat dilemma. Om je goed te voelen en volop te genieten van de vrije tijd en het zalig nietsdoen, moet alles rondom jou er netjes bij liggen (in de mate van het mogelijke): een rustige geest in een rustige omgeving. Want bv. een boek lezen en tussendoor naar de keuken gaan om iets te drinken en onderweg tientallen klusjes zien die eigenlijk zouden moeten gedaan worden, Dus best eerst opruimen en schoonmaken enz., maar dan ben je ongeveer het hele weekend daarmee zoet en rest er geen tijd meer om te genieten van nietsdoen. Bovendien ontbreekt de fut om er eerst eens goed in te vliegen, want je droomt van rust.

Hoe lossen jullie dat eigenlijk op? Of zijn jullie huishoudwonders bij wie het om het even wanneer altijd netjes ligt?

Responses

  1. Zeer herkenbaar! Ik vrees dat ik geen huishoudwonder ben; het grootste vuil even stofzuigen en de hoogst noodzakelijke paperassen opruimen en voor de rest vooral genieten, heb ik echt nodig na een werkweek. En dan af en toe eens een volledig weekend afzien en poetsen om de achterstand in te halen 😦

  2. Ik verdeel de taken met de kinderen: een halve dag met 5 dingen opruimen en opkuisen en het is een wereld van verschil. Morgen doen we dat bv. en in ruil doen we dan leuke dingen tijdens de vrije tijd. Want als ik het alleen moet doen, kunnen we samen ook niets doen (en zijn uw gasten ondertussen niet oud genoeg om zelf eens een waske te plaatsen en een strijkijzer te hanteren. Anders: dringend werk van maken! Zelie krijgt volgend jaar haar eerste les strijken en de rest volgt als ze 12 zijn, daar zijn ze nu al van gewaarschuwd πŸ™‚ )

  3. Zwijgt stil! Ik heb gelukkig hulp van een droompoetsvrouw die elke vrijdag van 8 tot 2 komt en dan het hele huis “spic-and-span” achterlaat. Maar dat duurt een paar uurtjes en dan is quasi alles weer bij het oude. ’t Is dan tenminste toch een keer per week een schoon huis. Gelukkig is Hans van het type dat geen vuil kan zien, die gaat dan wel eens met de dweil rond voor de zweet- en/of modderhondenpoten.

    Verder hebben wij onze kinderen blijkbaar slecht opgevoed qua opruimen, maar dat ligt dus aan onszelf. Paasmaandag zal dit jaar in het teken staan van “leren strijken”voor iedereen boven de 15 (3 stuks), dat gaat nog wat worden. Maar ’t wordt hoog tijd, als ik die bergen strijk zie staan. Ik sukkel momenteel met mijn nek dus is het tijd dat ze gaan meehelpen op dat gebied.

  4. Hier is het niet beter. Normaal gezien doe ik wel een en ander tijdens de week, maar deze week voelde ik me allesbehalve, en dus schoot het huishouden er bij in. Reken daar dan nog bij dat mijn kuisvrouw ziek is, en het is hier niet te overzien.

    Ach ja… Helaas. Gelukkig helpt Wolf nu al behoorlijk om op te ruimen, en stofzuigt hij zelfs graag een keertje.

  5. ik kan je niet helpen, het is hier geen haar beter… Maar het is een troost om te weten da tik niet de enige ben πŸ˜‰

  6. Wie graag van het leven geniet en sociaal nogal druk is kan ik maar 1 ding aanraden: neem een poetshulp. Ik ben alleen, werk 4/5, woon in een appartement en heb mijn zoontje over andere week bij me (co-ouderschap) en ik kan het me veroorloven om geen tijd te verliezen aan kuisen en al. Het is wel om medische redenen [rug] dat ik een poetshulp in dienst neem maar toch, dit is een heel ander leven als je daar niet meer moet naar omkijken en met een gerust hart gewoon kan genieten van druk zijn en welverdiende rust achteraf.
    Doen!
    (en u helpt er tevens iemand mee aan een inkomen)

  7. Hier is het al geen (katten)haar beter. Twee met zaad morsende papegaaien, vier soms al te dartele poezen en twee mensen die constant tuin- en vervolgens weer huisinwaarts trekken (et vice versa): niet echt bevorderlijk voor een onberispelijk interieurtje.
    Wat wij vooral geleerd hebben, is negeren. Het is zowat het belangrijkste codewoord voor wie op zoek is naar innerlijke rust. Alleen als de nood het hoogst is, regeert de stofvod.

  8. Ik pas dezelfde tactiek als josie toe.
    Elk weekend het hoogst nodige en soms eens helemaal grondig.

  9. […] Alweer voorbij Het was een beetje een grappige dag vandaag (vrijdag): de eerste werkdag van de week, en al onmiddellijk kunnen aftellen naar het weekend. U leest het goed, de eerste werkdag van de week, want de voorbije dagen heb ik even vakantie genomen. En ja, het kwam zo uit dat ik, hoewel het onlogisch klinkt, deze laatste weekdag toch weer aan het werk ging. Wat ik zoal gedaan heb, naast de onvermijdelijke huishoudelijke klussen? […]


Geef een reactie

Categorieën

