Gepost door: pharailde | maart 9, 2010

Slapperdemallemosterd

Ik heb het hier ergens reeds vermeld, zonder Van Dale is mijn leven een stuk kleurlozer, en vooral onzekerder. Zowel op het werk als thuis wil ik Van Dale bij de hand hebben, want ik, ik twijfel aan alles. En aangezien ik een groot deel van mijn tijd voor het pc-scherm doorbreng, is het bestaan van de elektronische versie ervan een zegen en vooral een enorme tijdsbesparing. Het opstarten ervan is een dagelijkse routine geworden.

Bij dit opstarten was me al opgevallen dat hij at random een woord uitkiest als beginwoord, en niet netjes op het allereerste woord, 11 novemberviering, gaat staan. Zo las ik daarnet ‘levenshongerig’, en ook al ‘hype’ of ‘berkenhout’. Af en toe kom je zo eens een compleet onbekend woord tegen en heb je alweer bijgeleerd.

En wat kregen we onlangs voorgeschoteld als eerste woord van de dag?
Slapperdemallemosterd.
Dat had ik nu nog nooit gehoord. Als enige uitleg werd ik doorverwezen naar sakker-.
De uitleg daar was: “als eerste lid in bastaardvloeken”. Met een hele rist voorbeelden: sakkerjen, sakkerju, sakkerloot, sakkernondeju, sapperbleu, sapperdebleu, sapperdeflap, sapperdekriek, sapperju, sapperloot, sapperment, slapperdemallemosterd, slapperdemallemosterdpot, slapperdement, slapperloot, slapperment

Dat weten we dus ook weer. Altijd plezant om dingen bij te leren, al zijn het slechts vloeken.

Responses

  1. Alhoewel ik de elektronische Van Dale ook dagelijks gebruik, was het mij nog niet opgevallen dat hij elke dag bij een ander woord start. Ik heb hem dadelijk opgestart en mijn eerste woord was ‘graskarper’, een plantenetende vis met een platte kop en lengte tot 1 m.


Geef een reactie

Categorieën

