Gepost door: pharailde | februari 12, 2010

Dikke truien

Vandaag is het dikketruiendag, hoorden we op het radionieuws vanochtend.
In theorie vind ik dat een schitterend initiatief om mensen milieubewuster te maken. En simpel: je zet de verwarming een graadje lager en door je wat dikker te kleden voel je er niets van. Alleen winst dus.

Maar als ik daarop een klein beetje dieper inga, vraag ik me af of dit ook niet een van die initiatieven is, die ergens aan een brainstormtafel zijn bedacht, door de anderen goed werden bevonden, en prompt ingevoerd zodat het niet ergens in een lade ondergesneeuwd geraakt.
Maar dan denk ik bv. aan de verwarmingsinstallatie op de vroegere (lagere) school van ons kroost, waarop het personeel elke winter vloekte dat er niets aan te regelen viel: bij tijden was het gewoon snikheet in de klas. Hoe ze daar de verwarming een graadje lager zetten, lijkt me een raadsel. Tenzij ze inmiddels een vernieuwde installatie hebben.

Hoewel. Want als ik zo hier en daar mijn oor te luisteren leg, zijn die nieuwe installaties toonbeelden van technologisch en computergestuurd vernuft (met soms alle gevolgen van dien, zoals bv. het niet warm krijgen van net die plek die je nodig hebt). Als je daar voor het bedieningspaneel staat, en zeker bij installaties in grotere instellingen als scholen, ga je niet zomaar alle instellingen even aanpassen om de temperatuur een graadje lager te zetten. Daar blijf je netjes af, en je belt de installateur. Wie gaat voor de dikketruiendag de installateur laten komen (als die al te bereiken is en beschikbaar is op die dag) en de rekening daarvoor betalen?

Enfin, het kan zijn dat ik weer eens overdrijf of zo, maar ik vraag mij dat toch af.

Geef een reactie

Categorieën

