Gepost door: pharailde | februari 8, 2010

Nieuw speelgoed

Het is nu drie weken dat ik mijn nieuwe laptop heb, en sindsdien ben ik tussen de bedrijven door bezig geweest met dingen te installeren, met dingen over te brengen en gewoon, met hem te gebruiken.

En het moet gezegd, nieuw speelgoed is fascinerend en leuk. Vooral de snelheid waarmee alles nu werkt, is een balsem voor de ziel.

Toch was het evenwel niet allemaal rozengeur en maneschijn en is er de voorbije weken al regelmatig gevloekt en gezaagd (soms tot wanhoop van de mensen rondom mij, vooral diegenen die iets van pc’s afweten), zeker in het begin, en was er de nodige tegenslag (ik geef toe, een groot deel veroorzaakt door mijn stomme onwetendheid):

– Een aantal programma’s, zoals Windows 7 en Office 2007, is nieuw en het vergt toch de nodige tijd om te wennen aan alle nieuwigheden en snufjes. Daarbij vind ik ook niet elke nieuwigheid automatisch een verbetering. Het is een feit dat ik wel zeer regelmatig achter de pc terug te vinden ben, maar ik ben dus absoluut geen geek, integendeel. Computerterminologie is een compleet vreemde taal voor mij, zelfs in het Nederlands, en zorgt meer dan eens voor enkele liters angstzweet omdat ik nooit onmiddellijk begrijp wat ze nu precies bedoelen.

– Een nieuwe laptop wil zeggen een nieuw klavier met een andere indeling, en ook daaraan is het wennen.

– Nieuwe pc’s naar je hand zetten vergt meer tijd dan gedacht, en laat dat tegenwoordig nu net een schaars goed zijn (vergaderingen, sociaal netwerken, huishouden, hobby, enz.) en dus gaat alles trager dan verwacht en was het zowel op mijn bureau als in mijn hoofd meer dan eens een chaos en ik kan daar niet zo goed tegen.

– Kom je soms voor verrassingen te staan: bij het uitpakken en bekijken/bewonderen kwam ik al gauw tot de vaststelling dat er geen seriële printerpoort meer voorzien is, alleen usb-poorten. Nu is onze laserprinter via een seriële poort (en een verdeelbakje om twee pc’s aan te sluiten) verbonden met de laptop. Probleem dus. Toevallig met een collega daarover gepraat, die had nog ergens zo’n verbindingsdraad liggen, ik dat thuis proberen en wat bleek: het formaat van de stekker kwam niet overeen. Grrr. Ik vrijdag dus weer naar de winkel om zo’n draad. Die hadden ze – uiteraard – niet liggen, werd besteld maar zou minstens een week duren. Tijdens het gesprek kon ik tussen de letters door opmaken dat er een formaatverschil kon zitten op de stekker, aangesloten op de printer zelf, en deze op het verdeelbakje. Dus ik thuis eens kijken naar de stekker van de printer zelf. Bleek die achter een kap te zitten (tja, een mens heeft dat nooit nodig en let daar niet op) en wat vonden we daar nog? Achter die kap? Een usb-poort zowaar. Om half een ’s nachts (en ja, enkele uren later was het weer werken geblazen) een en ander uitgezocht en printer werkte zowaar. ’s Anderendaags de bestelling geannuleerd. € 20 betalen voor iets dat niet nodig blijkt, is ook zot. Ik wou de oude laptop dan ook aansluiten via de usb-poort, maar dat gaf foutmeldingen. Daarvoor, en voor de andere pc hebben we alles maar bij het oude gelaten.

– Tweede verrassing: ik wou de cd-rom met het van Dale-woordenboek installeren. Ik kan het ook niet helpen, maar zonder van Dale in de buurt ben ik hulpeloos. Helaas, driewerf helaas, ik kreeg prompt de vriendelijke mededeling dat de cd niet kan geïnstalleerd worden doordat het een 64-bit versie was, ipv een 32-bit. Grrr. Hier en daar navraag gedaan, maar niemand die mij echt verder kon helpen.
Tot ik voor iets anders (zie verder) andermaal in de winkel moest zijn, en ik zo langs mijn neus weg mijn ergernis daarover liet blijken. Zowaar, met een beetje geluk konden ze dat fixen door het programma op een virtuele oudere versie te installeren (vraag mij geen verdere technische uitleg). Ik moest daarvoor alleen eens terugkomen want ze hadden de cd nodig, en die had ik natuurlijk niet bij me. Dat deed ik met veel plezier. Inmiddels heb ik, na enige pogingen en bang afwachten tijdens de installatie, de van Dale op mijn laptop. En nu ben ik weer een volledig mens.

– En toen ging ik in het eerste weekend Outlook installeren. Ik vond dat in mijn lijst van programma’s, ik installeerde het, ik wou het registreren en tikte flink mijn productcode in. En toen, toen wou de laptop die niet aanvaarden: de code was verkeerd. Grrr, wat was dat nu. Inmiddels even geoefend om een mailmap te exporteren en importeren, kwestie van alle oude mails over te zetten naar de nieuwe laptop (vooral handig voor wederhelft E. zijn mails met klanten), en zowaar, dat werkte. Ik op maandag dus opnieuw naar de winkel om uitleg te vragen over die productcode, om aldaar in de grond te willen zinken van schaamte: bleek dat in de nieuwe Office 2007 (de versie voor studenten dus), geen Outlook meer inbegrepen zit, en dat ik de proefversie die meegeleverd werd, installeerde. Ik zou dus een nieuwe Outlook apart moeten kopen, maar dat kwam redelijk duur uit (zo’n € 80 voor studenten, of anders rond de € 150, wat we redelijk duur vonden). Inmiddels hebben we Windows live mail in gebruik genomen, en dat lukt. Helaas heb ik vorig weekend ontdekt dat ik, zoals naïefweg gedacht, niet van exporteren en importeren van mails van Outlook naar Windows live mail kan doen. Daar moet ik nu nog iets op vinden, op het overzetten van die mails en contactpersonen. Zo blijven we bezig natuurlijk.

– Zo was ik op gegeven ogenblik bezig om, via de externe harde schijf, een aantal bestanden van de oude op de nieuwe laptop over te zetten. Vraag me niet wat er gebeurd is, maar op gegeven ogenblik waren alle bestanden op de nieuwe allemaal weg. Gewoon weg. Kon ik helemaal herbeginnen. Dat ik er niet kon om lachen is maar zacht uitgedrukt.

Maar, maar, maar, voor je denkt dat ik niet blij ben met dit nieuwe stukje techniek: het is een plezier om ermee te werken, zeker omwille van het feit dat alles veel sneller verloopt.

Geef een reactie

Categorieën

