Gepost door: pharailde | december 23, 2009

Kerst light

Er duikt op meerdere blogs, waaronder deze, de vraag op om een foto van je kerstboom te posten.

Bij dezen dus:

En ja, ik weet het, hij ziet er dit jaar niet echt speciaal uit: een lightversie. Enkel de boom en lichtjes (die bovendien niet zo goed opgehangen werden omdat we er om technische redenen niet zo goed bij konden en de boom hoger is dan gedacht) en verder niets.
Dat is helemaal niet van onze gewoonte, integendeel, een rijk versierde kerstboom hoort er helemaal bij.
Maar.
We hebben absoluut geen zin om om de haverklap de versieringen te moeten terughangen, laat staan de scherven van gebroken kerstballen op te ruimen.
Want.
We hebben sinds een half jaar van die jonge, ondernemende en nieuwsgierige viervoeters. Heel schattig. Als ze slapen. En waarvoor ik vreesde komt meer dan uit. Lievelingsplaats om te rollebollen en om tikkertje/verstoppertje te spelen? Jawel, rond de boom. Wie vind ik met de regelmaat der klok in de boom, met poten en staart naar beneden hangend zoals een panter in een tropische boom? Jawel, Raspoetin. En neen, ik kon ze nog niet op foto vastleggen.
En toch wou ik een kerstboom, omdat ik dat zo gezellig vind, zeker met die lichtjes. Dus hebben we het zo opgelost.
En ook zo:

Vroeger, toen ik klein was, was het traditie dat we kerstavond met de familie langs moederskant vierden. Toen ik wederhelft E. leerde kennen, vierden we kerstavond het ene jaar bij mijn ouders in Gent en het andere jaar bij zijn ouders in Kortrijk. Toen de ouders stilaan ouder werden en kerstavond vieren voor hen toch te lastig werd, verschoven de festiviteiten naar kerstdag met mijn familie, en nieuwjaar met zijn familie. Kerstavond vierden we voortaan in gezinsverband met de kinderen alleen. Het werd plots anders en kalmer maar toch even gezellig. En zie, ondertussen hebben hier ook lieven hun intrede gedaan, en ziet kerstavond er weer anders uit. Met een zoon in Stavanger en een dochter ergens in de ommelanden van Merelbeke, zijn we nog met vier. Ook hier kerstmis light dus. Wat we precies zullen doen, staat nog niet helemaal vast. Er zijn wel ideeën, maar ik zwijg er nog wijselijk over, aangezien plannen hier nogal eens de neiging hebben om te veranderen.

En ook het familiekerstfeest vrijdag wordt wat afgeslankt. Er zijn vooreerst enkele personen minder door andere plannen, en bovendien hebben we beslist om de cadeautjes (vroeger een hele berg) gewoon af te schaffen (niet voor de eigen gezinsleden natuurlijk, maar die geven we wel op een ander moment). Scheelt een heleboel stress (‘wat moeten we nu weer geven’) en tijd (niet in een overvol stadscentrum moeten rondlopen, wat daarenboven ook nog stress geeft), en ik ben daar echt niet rouwig om.

En u? Zijn bij u de kersttradities onveranderd gebleven gedurende pakweg de laatste tien of twintig jaar?


Responses

  1. Wij kiezen al 10 jaar met kerstdag een naam en kopen dan een klein kadootje voor die persoon voor nieuwjaar. Dat scheelt inderdaad een hoop stress al moet ik er wel 3 halen. Maar dit jaar moeten de dochters mee om te gaan kiezen. Ze zijn groot genoeg.

    Ik heb die grote vaas ook maar dan met denneappels, lampionnekes (zo van die oranje van weet ik veel welke plan) en kleine witte kerstballetjes. Mijn boom is te zien op mijn blog dus die ga ik niet omschrijven.

    Een fijne kerst voor jullie allemaal!

  2. ik heb voor het eerst zelf eens een boom gezet. omdat er nu een zoontje is en omdat ik hem dat plezier ook wil gunnen. Die boom, hij staat hier maar wat te staan, want veel pakskes liggen er niet onder.
    wel beetje gevierd bij moeder. en wel met een paar pakskes. en voor de rest vieren we niks. da’s ook prettig.

  3. Wij hebben geen tradities. Ieder jaar is de kerstsituatie anders. Kinderen naar de papa, nieuwe schoonouders, …

  4. […] zag hij er de eerste dagen […]


Geef een reactie

Categorieën

