Gepost door: pharailde | september 21, 2009

De voorbije dagen …

… werden nogal in beslag genomen door praktische dinges.

Vrijdag was het van werken en ’s avonds van colruyten.

Zaterdag togen we dan richting jaarbeurs. Niet om er, zoals veel mensen, rond te slenteren, de tijd te passeren, alles te bekijken en te genieten van deze jaarlijkse hoogdag waar misschien wel al weken naar werd uitgekeken. Neen, we gingen voor welbepaalde aankopen: matrassen, lattenbodems en een koelkast.
Voor het eerst trokken we naar Flanders Expo met het openbaar vervoer, kwestie van € 5 parkeerkosten uit te sparen. Waarop we daardoor niet bespaarden was tijd: de heenweg kostte ons van thuis tot terminus tram vijftig minuten, de terugweg niet minder dan een uur en een kwart. Dat maakt dat we langer onderweg waren dan binnen op de jaarbeurs. De volgende keer zal het weer met de wagen zijn, denk ik, zeker als je weet dat we er via de R4 op een klein kwartiertje zijn.

Maar soit, we gingen voor de aankopen. Voor de bedspullen wisten we precies bij wie we moesten zijn, even navraag naar hun precieze locatie, naar de stand, even wachten en lap, ineens een hele hap uit ons budget. Normaal gezien levering tegen het einde van deze week. Toen op zoek naar een nieuwe koelkast (de oude sluit niet goed meer, daardoor wellicht te veel verbruik, en met haar negen jaar toch te oud om reparatiekosten te laten uitvoeren). Het idee was om op de jaarbeurs te kijken, omdat je dan alle winkels samen hebt, en je je bij een vergelijkende studie heel wat kilometers uitspaart. Enfin, dat was het plan. En dat plan zou tot voor enkele jaren perfect gewerkt hebben. Toen er nog 18 elektrowinkels deelnamen aan de beurs. Nu zijn er nog slechts 3, dixit de mevrouw-van-de-winkel-waar-we-onze -koelkast-kochten. Zo is er ook nauwelijks nog een hifi- en tv-zaak te vinden. Vroeger namen die bijna een hele zijhal in beslag. Gelukkig voor ons viel het met het volk goed mee, we waren er dan ook rond het middaguur, en toen we weggingen stonden de nieuwe bezoekers al behoorlijk aan te schuiven. Volgens dochter M. was het op zondag heel wat drukker.

De rest van de zaterdag en de zondag werd gevuld met schuren en – gedeeltelijk – schilderen van de kamer van dochter M. E., met wassen, met opruimen, met haarkleuren, met schoonmaken, met valiezen pakken. Jawel, het is weer die tijd van het jaar: de vaardigheidsstage voor dochter E. en zoon S.W. En jawel, ik heb mezelf overtroffen, ik heb zondag gedeeltelijk al lezend doorgebracht, op het terras, genietend van de laatste zomerdagen.

Vanochtend zijn ze dan vertrokken. Allez, veronderstel ik toch (heb toch geen tegenbericht gehoord) want het is niet meer zoals in het lager, dat je netjes wacht tot de bus vertrokken is om te kunnen wuiven. Neen, het is eerder schipperen met de planning om ze op tijd op de juiste bestemming te krijgen, wat dus niet gelukt is. Wel op de juiste bestemming, niet op tijd. Althans dochter E. niet. Zoon S.W. moest om 8 u. aan de Watersportbaan zijn, dochter E. om 8.30 u. op school. Tijdens de maandagse ochtendspits, op het moment dat hogescholen en univ de campusdeuren weer openen, op het moment dat de halve stad geteisterd wordt door allerhande wegen- en andere werken. Enfin, zoon S.W. werd een kwartiertje vroeger ter bestemming gebracht, maar voor dochter E. mocht het niet baten.

Vanavond, na het werk, was er nog een vergadering in het Stadsarchief, en bij thuiskomst stond ze al in de keuken te blinken: de nieuwe koelkast (wel kostelijk natuurlijk, elke keer als ik geen zin heb om het ding uit te wassen, gewoon een nieuwe kopen). Nadeel is wel dat je weer moet wennen aan een nieuwe indeling, en je spullen op een andere plaats dan je gewoon bent, terechtkomen (ik ben daar erg in, ik, ik kan bv. behoorlijk lastig worden als de groenten in de groentebak anders geschikt zijn, lees: allemaal door elkaar liggen). Ik ben er evenwel van overtuigd dat dat wennen enkel een kwestie van dagen is.
Ben ik trouwens nu zo abnormaal omdat ik de oude koelkast niet weg wou doen en een plaatsje geven in de berging? Kwestie van extra koelruimte te hebben als er veel volk over de vloer komt, zoals met Kerstmis bv.?

Responses

  1. Niets abnormaals aan: onze oude koelkast staat er ook nog. Handig om ‘even’ in te steken bij speciale gelegenheden voor de extra drank en het vele eten. Een beetje praktisch (en vooruit) denken is soms nodig.

  2. ah? hebben jullie mijn kamer een nieuwe verfbeurt gegeven? Ik kan mij niet herinneren dat dat nodig was…
    Dochter E. zal nogal jaloers zijn dan 😉

    • Gelukkig dat ik zo’n goeie nalezers heb 🙂
      Is blijkbaar echt erg gesteld met mij, als ik al mijn dochters begin dooreen te haspelen

  3. Bij ons staat de oude diepvriezer naast de andere in de kelder. Handig als de diepvriezer eens uitgekuist moet worden. (eens, ja, ik doe dat veel te weinig)


Geef een reactie

Categorieën

