Gepost door: pharailde | juli 22, 2009

Vuurwerk

Sinds enkele jaren is het vuurwerk voor 21 juli niet meer in het centrum van de stad. Na een intermezzo op het Sint-Pietersplein werd het verplaatst naar de Watersportbaan, waar aldus een nieuwe traditie ontstaan is. En gisteren hebben wij het voor het eerst ter plekke bijgewoond. Het eerste jaar in ons nieuwe huis konden wij het vuurwerk zien vanop de bovenste verdieping (ik herinner mij nog de beelden van een diepblauwe hemel vol witte, blauwe, groene, rode, roze sterren en een beetje meer naar het westen een prachtige volle maan), het jaar daarop kwam het nog net boven de bomen uit, waardoor we de volgende keer het risico niet meer wilden nemen, en we ons naar de Watersportbaan gingen begeven. Ik was toen nog maar net geopereerd aan mijn voet, en was nog niet zo goed te been, dus ver stappen ging nog niet. Toen we aan het brugje over Malem kwamen, zagen we dat het vuurwerk reeds begonnen was, een stuk vroeger dan voorzien (er bleken problemen met het voorprogramma en er was onweer op komst dus hadden ze de programmatie maar omgedraaid). We vloekten even, maar konden toch een stuk zien. Vorig jaar konden we een en ander aanschouwen, zittend op onze poep op de terrasvloer, onder de bomen door kijkend.

Dit alles enkel om te zeggen dat ik dit jaar dus wou gaan. Afgesproken met enkele gentblogtredactieleden en Sandra ging plaatsen reserveren. Wij zaten immers nog in het EFTC (waar Italiaanse artiesten het avondmaal opvrolijkten met een exclusief mini-optreden, waardoor we niet direct weg konden). Ik was te laat voor de normale bus naar de Watersportbaan (maar die bleek omwille van het vuurwerk toch om te rijden), dus de gewone bus naar huis en daar zou ik overstappen op de 9 (wederhelft E. was met de fiets). Op de bus werd echter omgeroepen dat het vuurwerk afgelast werd. Maar geen reden waarom, akkoord, er waren gisteren al flinke buiten gevallen, maar nu zag het er toch niet slecht uit. Toch maar even thuis gestopt en Sandra gebeld aan de Watersportbaan, waar men van niets wist. Toen besloten we om toch maar te gaan, gezellig met zijn tweetjes te voet en voor de rest zouden we wel zien. Het werd een bijzonder gezellige avond (een verslag vindt u hier en alhier) voor een geslaagd vuurwerk. Helaas stond de muziek veels en veels te luid (het is volgens mij niet normaal als je een reflex hebt om je oren te stoppen).
En wat ik me ook gewoon afvraag: ik blijf dat een raar idee vinden om vuurwerk af te steken op een plaats waar vlakbij een groot ziekenhuis staat. Zouden die patiënten daar nu echt geen last van hebben (of zouden ze in hun bed liggen genieten, als ze iets zien natuurlijk) en zou dat onderzocht worden?
Achteraf zijn San en de kinderen bij ons nog iets komen drinken (een nadeel aan de Watersportbaan, echt veel cafés vind je daar niet) en kletsen, en lagen we natuurlijk weer veel te laat in ons bed.
Maar het zijn voor iets Gentse Feesten natuurlijk.

Geef een reactie

Categorieën

