Gepost door: pharailde | mei 13, 2009

Kleur

Ik heb mezelf niet zo lang geleden verwend met een paar nieuwe lakens. Gewoon omdat ik verliefd was op het prachtige rood.

DSC_0287

Ik kan daar zo helemaal blij van worden, van mooie, felle kleuren.

Helaas geeft de foto het juiste rood niet helemaal weer. Ik moet nog veel oefenen met mijn toestel daarvoor.
Bovendien is het me al dikwijls opgevallen dat realistische kleurweergave op pc sowiesie een heel delicate kwestie is.
Je zit vooreerst met de kleur die je bekomt door het fotograferen of scannen van het beeld.
Vervolgens moet je rekening houden met de kleurweergave op je pc-scherm. De ervaring heeft al meermaals geleerd dat dit weleens behoorlijk kan verschillen!
Wil je het digitale beeld printen, dan ben je op de koop toe afhankelijk van de kleurinstellingen van je printer.
Aan het einde van de rit kan je dus geconfronteerd worden met een beeld dat in de verste verte zelfs niet meer in de buurt van het originele kleur komt.

En zo word een mens andermaal geconfronteerd met zijn eigen immense onkunde, want om dat allemaal op elkaar af te stemmen (met wellicht de nodige programma’s en dergelijke), dat gaat mijn petje heel ver te boven.


Reacties

  1. Nieuwe lakens zijn altijd prettig. Ik heb hetzelfde probleem met de kleuren maar heb ook geen zin om uren te zitten prutsen met programma’s. Trouwens staan die kleuren niet sowieso een beetje anders op elke pc omwille van de instellingen van het scherm?

  2. nu denk ik in ieder geval dat je roze lakens hebt. Maar ze zijn zo ook mooi…

  3. Ik vind dat ook leuk! Nieuwe lakens!
    Zeker als het in een leuk fris kleurtje is


Plaats een reactie

Categorieën