Gepost door: pharailde | april 24, 2009

Over sla en tomaten …

Meldt De Standaard vandaag: In vergelijking met augustus 2008 stegen de prijzen van sla, tomaten en prei het sterkst. Brandstoffen, de huur van een vakantiewoning en citroenen kenden de grootste prijsdaling. Dat blijkt uit een studie van de verbruikersorganisaties (OIVO) en cijfers van de FOD Economie.
En dan gaat over stijgingen van + 159,73 % (sla), + 130,65 % (tomaten), + 88,22 % (prei) en + 46,22 % (bloemkool).

Tja, dan vraag je je toch af wat ze daarmee eigenlijk willen zeggen en wie ze daarmee willen bereiken. En eigenlijk, ‘ze’, wie zou dat zijn?

Het zal wel onvergeeflijk zijn wat ik nu zeg, maar soms heb ik de indruk dat ze de crisis in de mensen hun strot willen rammen, totdat iedereen helemaal in paniek is en dan? Wat willen ‘ze’ dan daarmee bekomen?
Ik heb wel geen economie gestudeerd (heb dat vak in het middelbaar slechts een jaar gehad, en ik vond daar niets aan), maar ik weet wel dat op jaarbasis de prijzen van groenten en fruit nogal kunnen fluctueren. De prijzen in augustus verschillen jaar na jaar na jaar na … van die van in april. Het zijn misschien toevallig wel compleet andere seizoenen, met andere economische wetten en dus andere prijzen.

Responses

  1. ‘Ze’ vergaten de broccoli. Die viel mij wel op.

  2. en als iets 160% duurder wordt, maar het kostte aanvankelijk maar 0,40€ dan is het niet plots totaal onbetaalbaar hee…


Geef een reactie

Categorieën

