Gepost door: pharailde | maart 22, 2009

Sfeer

Vanmiddag zijn we ‘sfeer’ gaan snuiven.
We hadden immers vrijkaarten voor de beurs Sfeer in Flanders Expo.
Sfeer hebben we gehad.
Van veel volk.
Van een dure parking (€ 5, en dan voorzie je nog best aangepast schoeisel om je op sommige stukken staande te houden – ik mag er niet aan denken wat een toestand het bovendien moet zijn bij regenweer).
Van zwembaden in vergrotende trap: groot, groter, grootst en blauw, blauwer, blauwst.
Van jacuzzi’s en sauna’s.
Van buitenkamers.
Van kunststof tuinmeubelen in vergrotende trap: lelijk, lelijker, lelijkst (ik durf mij niet voor te stellen hoe die dingen eruit zien na een winter in weer en vorst en wind – en om ze binnen te zetten heb je ook een (tuin)huis in vergrotende trap nodig).
Van supertoffe kindermeubelen: prinsessenbedden met hemel en al, en ‘boomhutten’ met optrekbare loopplank (leuk, wellicht onbetaalbaar en groot jolijt als zoon of dochterlief midden in de nacht het avondmaal teruggeeft).
Van veel te dure zetels (eigenlijk hebben we nieuwe zetels nodig).
Van veel te grote zetels: al eens gelet op hoeveel plaats die dingen kunnen innemen in verhouding tot de eigenlijke zitruimte? Bovendien denk ik dat die gemaakt zijn voor mensen met superlange dijen: als ik daarin plaatsneem, dan komt de rand van de zitting tot halverwege mijn kuiten.
Van mastodonten van tafels (eigenlijk willen we een nieuwe tafel).
Kortom, van spielerei voor de happy few, waaraan het plebs zich komt vergapen.

Tot slot nog een bedenking bij het idee van die ‘buitenkamers’, ahw een living buiten. Ik weet niet vanwaar dat principe in onze contreien komt aangewaaid, maar het wordt, mede door de ‘boekskes’, serieus gepromoot. Ik vermoed ook dat redelijk wat mensen daarover enthousiast zijn en daarin investeren. En die investering moet opbrengen, dwz zoveel mogelijk gebruikt worden. Maar ons klimaat is – behoudens een beperkte periode – op dat vlak niet het meest geschikte. Dus moet die buitenruimte bv. verwarmd worden, en kan je nu overal terrasverwarmers kopen. En dan maar discussiëren over de Kyotonormen. Kunnen mensen zich niet weer een beetje gewoon neerleggen bij en leven met de seizoenen?

Of we dan eigenlijk niets gezien hebben dat onze voorkeur wegdroeg? Jazeker. Naast enkele zetels waar wederhelft E. dol op is (van die klassiekers als Charles Eames, Barcelona Chair, en zo), zagen we het perfecte beeld voor onze inkomsthal.
Een prachtige opgezette leeuwin.
Ze had onmiddellijk ons hart gestolen, maar we hebben er toch maar een steen van gemaakt – van dat hart welteverstaan – en haar gelaten waar ze was.
Om ethische redenen vooral. Het idee dat die dieren afgemaakt worden om de rijke, verwende westerse mens iets exclusiefs te bezorgen vind ik decadent en zou mij ten eeuwigen dage een slecht geweten bezorgen.
Het is toch niet om die € 15.000 dat we haar lieten staan.


Responses

  1. ivm dure parking flanders expo en consoorten: wij zetten ons tegenwoordig aan de overkant, op de gratis parking van de ikea 😉

  2. Een vriendin heeft ook lang staan kijken naar die leeuw. Ze had er zo’n medelijden mee.

  3. @Teun: we hadden er niet aan gedacht, maar het zou toch een maat voor niets geweest zijn, want hij was volledig afgesloten (was zondag)

  4. Ik geef je helemaal gelijk, vooral over de zetels voor mensen met superlange dijen en de buitenkamers in ons klimaat.

  5. Zoek een pluchen exemplaar!

  6. ik probeer mensen die me vertellen dat ze een buitenkamer wensen ook altijd te overhalen dat je dat eigenlijk amper kan gebruiken.
    Volgens mij zou je er nog van verschieten want men allemaal voor onnodige, energieverspillende dingen vraagt aan architecten tegenwoordig. Gelukkig ben ik nogal sterk in het ompraten van mensen. Maar shhht, dat blijft onder ons:)


Geef een reactie

Categorieën

