Gepost door: pharailde | maart 13, 2009

Avondje uit

Gisteravond had ik een date met zoon J. Geschiedenis is ook een van zijn lievelingsvakken, dus gingen we samen naar een lezing over mondige vrouwen in de middeleeuwen, georganiseerd door de Vrienden van het Stadsarchief Gent, het GOF (’t Archief. Gent on Files vzw). Het was bijzonder interessant omdat het een veel genuanceerder beeld gaf van de positie van vrouwen in die periode dan we ons doorgaans voor de geest roepen. De lezing bestond uit drie aspecten van het hoofdonderwerp, gegeven door drie pas afgestudeerde historica’s. Ik was van plan om notities te nemen om achteraf te verwerken voor een artikeltje voor Het Project, maar dat was niet evident. De dames gingen aan een sneltreinvaart door hun boeiende materie, maar daardoor was er zeer weinig ruimte om dingen te noteren (ondanks de immer aanwezige powerpointpresentaties).

Wat mij de algemene bedenking doet maken dat een goede lezing geven absoluut niet gemakkelijk is, en dat het niet iedereen gegeven is. Velen lezen gewoon een tekst af, en als het goed gaat, durven ze zelfs af en toe eens in de richting van hun publiek te kijken. Hoe interessant het onderwerp ook mag zijn, ik heb het moeilijker om er mijn aandacht tot het einde bij te houden (bovendien ben ik al meer van het lezende dan van het luisterende type). Gelukkig zijn er – weliswaar zeldzamer – ook anderen: sprekers die hun publiek onderhouden, die vertellen over het voorwerp van hun studie, die de dingen uitleggen en af en toe eens herhalen, zodat je als luisteraar de tijd krijgt om de informatie te verwerken en toch enigszins op te slaan. Want dat vind ik het allergrootste nadeel aan een lezing: als je naar huis gaat, heb je achteraf enkel je eigen geheugen om op terug te vallen als je de verkregen informatie wil opslaan. Er is niets op papier om naar terug te grijpen als bv. ergens iets gemist hebt of vergeten bent. Want dat geheugen, dat wil ons al eens in de steek laten.

—–

En nog iets helemaal anders. Willen jullie vanmiddag allemaal eens heel hard duimen? Dochter M. is nu – als alles goed gaat – aan haar laatste rijles bezig, om dan strakjes (om 15.40 u. om precies te zijn) haar praktisch rijexamen af te leggen. Bijzonder spannend!


Responses

  1. Ik krijg toch meestal de powerpoint op papier mee.

  2. O, en heeft ze het gehaald? Ik hoop van wel! Een extra chauffeur geeft heel veel ruimte in een gezin van 6! Maar ik hoop het natuurlijk van harte voor haarzelf, dat snap je!

  3. Daar kan ik helemaal in komen. Het is slechts weinigen gegeven om een goede uiteenzetting te geven, met of zonder powerpoint. Bovendien is powerpoint zo powerful dat je de realiteit algauw vervaagt tot een …”powerpoint reality”


Geef een reactie

Categorieën

