Gepost door: pharailde | maart 8, 2009

Verpakking

Iedereen heeft de mond vol van maatregelen die je als particulier kan/moet nemen ten gunste van het milieu: om het energieverbruik te verminderen (spaarlampen, isoleren, fietsen, enz., enz.), om de afvalberg te verminderen (geen plastic zakken meer, groenten en fruit in bulk kopen i.p.v. voorverpakt, enz., enz.), om te recycleren, enz., enz.
Over het algemeen kunnen we ons daarin zeer goed vinden, en de ene maatregel wordt al beter toegepast dan de andere, afhankelijk van de eigen noden en praktische omstandigheden.

Maar sommige zaken, daar kan ik echt niet bij. En dan heb ik het vooral over de verpakkingen, waarop je als particulier bovendien zeer weinig pak hebt. Ik herinner mij bv. de bergen – hoogst irritante – verpakkingen op de avond voor de sint hier langskwam.
Neem nu ook een product dat we voor de katten bij de apotheker kopen tegen vlooien en andere parasieten. Daarin zitten drie piepkleine pipetjes met het nodige product, dat in de nek tussen de vacht moet worden aangebracht. Die pipetjes zitten op hun beurt verpakt in een doordrukstrip, en het geheel, samen met allerlei papieren en stickertjes, zit in een doos van zeventien bij dertien cm. Dat kan toch veel kleiner! Met een veel kleinere afvalberg als resultaat! Maar hier ligt de verantwoordelijkheid toch bij de fabrikanten?

verpakkingen

Responses

  1. Ik maak mij diezelfde bedenking ook, iedere keer weer.

  2. Ik denk dat vooral meespeelt dat ze hun informatie dan niet kwijt kunnen. Zie maar eens wat er allemaal OP die verpakking staat.


Geef een reactie

Categorieën

