Gepost door: pharailde | januari 28, 2009

Tien Geboden

Exact een week geleden zaten wij in het NTGent te genieten van het eerste deel van Tien Geboden. Voor Het Project schreef ik daarover onderstaande tekst.

Het was zodanig lang geleden – op een enkele uitzondering na – dat ik niet meer wist dat het nog mogelijk was. Theater waarin je volledig opgaat en de wereld rondom je vergeet. Vorige woensdag konden we het nog eens beleven.
Het NTGent vergastte ons op een theaterversie van de Dekalog (1988 ) van de Poolse cineast Krzysztof Kieslowski (1941-1996), waarmee hij internationale bekendheid verwierf.
Die Dekalog is een reeks van tien korte films, gedraaid voor de Poolse televisie. De films vertellen het verhaal van gewone mensen die in hetzelfde appartementsgebouw in Warschau wonen. “We krijgen ze te zien op een keerpunt in hun leven, op momenten dat ze te maken krijgen met angst en verlies. Nu eens onbegrijpend, dan weer vol medeleven proberen ze greep te krijgen op hoe het leven zich aan hen aandient. Zo maken ze zich los van geboden die van op afstand zeggen hoe te leven.” (programmabrochure).

Deze filmverhalen werden door Koen Tachelet bewerkt tot een theatertekst, dit voor Johan Simons die instond voor de regie. Deel één van de Tien Geboden (de eerste vijf Geboden) ging in première in september 2007, en wordt nu hernomen. Deel twee (Gebod 5 – 10) werd op 17 januari jl. voor het eerst opgevoerd.

Tiengeboden Tiengeboden

Aangezien het geen mode meer is om bij theater het rode gordijn te gebruiken (soms wel jammer, want ik vind dat zo’n gordijn een zekere magie creëert, het wekt de nieuwsgierigheid naar wat zich erachter bevindt), zie je het decor – van Bert Neumann – onmiddellijk bij binnenkomst van de zaal. Het doet denken aan een kringloopwinkel: het podium staat volgestouwd met oudmodische kasten, enkele tafels en massa’s stoelen. De deuren worden gesloten, de zaallichten gedoofd en in het donker hoor je de acteurs opkomen. Op het podium wordt wat licht gemaakt, en in het halfduister ontwaren we achteraan acht personen aan een tafel. Een van hen staat op, komt naar voren en begint te vertellen. Hij vertelt over Andrzej die zweert bij computers en mathematische berekeningen en zich baseert op zijn berekeningen om te weten of het ijs op het meertje dik genoeg is om zijn zoon erop te laten schaatsen. Terwijl de man vertelt, wordt het verhaal door andere acteurs uitgebeeld. Op cruciale punten nemen zij zelf het spel over.

Zo worden de vijf verhalen volgens dit fascinerend procédé verteld en gespeeld. De acteurs zijn gedurende het hele stuk soms deelnemer aan een verhaal, dan weer toeschouwer of dan weer verteller. Wat voor sommigen misschien een detail is, vind ik wel knap: het is niet omdat het verhaal zich voor je ogen ontvouwt, dat je fantasie werkeloos wordt, integendeel. Niet alles wat verteld wordt, komt overeen met wat je ziet. De verteller beschrijft bv. een personage met zwart haar, terwijl de actrice in kwestie blond is.
De verhalen lopen naadloos in elkaar over, maar zijn toch duidelijk afgebakend.

De tekst stemt tot nadenken, terwijl het spel zelf van een bijzonder hoog niveau is en meer dan eens aan de ribben blijft plakken. In het licht van de steekpartij in Dendermonde vorige vrijdag, krijgt het laatste verhaal, opgebouwd rond het vijfde gebod “Gij zult niet doden”, wel een heel bijzondere dimensie.

Acteurs Els Dottermans, Frank Focketyn en Oscar Van Rompay maken deel uit van het NTGent-gezelschap, terwijl de vijf anderen – Walter Bart, Wine Dierickx, Matijs Jansen, Maartje Remmers en Marleen Scholten – de acteursgroep Wunderbaum vormen. Dit Vlaams-Nederlands acteurscollectief maakt sociaal geïnspireerde voorstellingen en werkt regelmatig samen met Johan Simons en NTGent. Misschien herinnert u zich nog Magna Plaza in Shoppingcenter Zuid, enkele jaren geleden?

Ik kijk nu al uit naar Deel 2 van dit stuk, en hoop dat het even sterk is als Deel 1. Bent u nieuwsgierig geworden, maar lukt het niet meer om het eerste deel te zien, dan is dat geen enkel probleem. De voorstellingen kunnen immers onafhankelijk van elkaar gezien worden. Wil u graag beide voorstellingen als een geheel bekijken, dan kan u op 5 april terecht in het NTGent.

Alle info over beide voorstellingen, over speeldata, over reservaties, e.d. vindt u op www.ntgent.be

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: