Gepost door: pharailde | december 29, 2008

Nieuw speelgoed

Ik heb na maanden sparen vandaag eens diep in mijn geldbuidel getast en mezelve getrakteerd: ik heb een digitaal fototoestel gekocht, een Nikon D80, met een 18-200 mm-lens. Het zal wel veel meer mogelijkheden hebben dan ik ooit zal gebruiken, maar misschien leer ik ooit wel eens iets meer over fotografie. Met ons vroegere toestel trok ik altijd op automatisch, en dat leverde af en toe toch wel mooie resultaten op. Wie weet lukt het na verloop van tijd wel om goede foto’s met manuele instellingen te nemen.

Ik zit wel te popelen tot morgen, als de batterij volledig opgeladen is (12 uur opladen, zei madam van de winkel), zodat ik eens een en ander kan uitproberen. Want een handleiding lezen zonder het toestel te kunnen gebruiken, is toch maar halfslachtig.

Voorlopig kan ik mij nog zoethouden met het bestuderen der handleiding van de nieuwe dvd-speler en -recorder die we voor kerst cadeau gekregen hebben. Het afspelen is geen probleem, nu nog kijken voor het opnemen. En vooral uitzoeken of – en hoe – we ook van de video kunnen overzetten op dvd. Want we hebben geen tv-aansluiting, dus opnemen heeft dan weinig zin.

Terwijl we toch geld aan het uitgeven waren, hebben we meteen ook maar een elektrisch fonduestel gekocht, iets dat al lang op mijn verlanglijstje stond. We hebben een stel dat op alcohol of pasta werkt, maar we kwamen tot de vaststelling dat het vet daarin toch wel redelijk snel afkoelt, waardoor het vlees na redelijk korte tijd eerder begon te ‘zooien’ dan te bakken. Overmorgen zullen we eens uittesten of het zo beter zal zijn.


Responses

  1. Ik heb een jaar of is het nu twee jaar geleden ook een digitale spiegelreflex gekocht, een Sony. ’t Is een groot plezier, daar foto’s mee maken, al moet ik tot mijn grote schaamte toegeven dat ik nog steeds op de automatische stand foto’s maak… Wil het echt góed leren, maar zoals zo vaak is ‘geen tijd’ het excuus…

  2. Veel plezier ermee!

  3. Kijk uit met dat fonduestel. Ik heb ooit zo mijn tafel in de fik gestoken. Sindsdien leen ik er een elektrisch.

  4. Enkel opletten dat je het juiste toestel voor de juiste dingen gebruikt. Je fondue opnemen op DVD lukt niet zo goed, en je fototoestel fondueen is ook niet zo’n goed idee.

    En wat die automatische instellingen betreft, maak je daar maar geen zorgen over. Ik trek al jaren op automatisch en dat levert meestal schitterende resultaten. Enkel af en toe, bij speciale lichtomstandigheden, of om een specifiek effect te creeren durf ik naar manueel overschakelen of een kleine correctie door te voeren. En voor de rest is die 18-200 gewoon zaaaaaaaaaaaalig. Veel plezier ermee

  5. […] even naar buiten getrokken om de winterse sfeer aan de Leie achter ons op te snuiven, en mijn nieuw speelgoed meegenomen om wat te […]


Geef een reactie

Categorieën

