Gepost door: pharailde | december 4, 2008

Tentenkamp

Als ik vanuit het stadscentrum huiswaarts keer, neem ik gewoonlijk de bus aan het Emile Braunplein (voor de niet-Gentenaars, het plein tussen Sint-Niklaaskerk en Belfort, te midden van onze wereldberoemde drie torens).
Zo ook deze week. Alleen krijg ik tegenwoordig claustrofobie als ik aan de bushalte sta. Het hele plein is een tentenkamp geworden. Parallel met het Belfort kijk je tegen een blinde witte wand, zijnde de metalen wand van een reuzentent, die wellicht een drankgelegenheid zal herbergen. Daarnaast verrees een groot wit dak op palen. Dwars op beide constructies en parallel met het stadhuis werd nog een grote witte pagodetent, eveneens voor horecafunctie, opgetrokken. Het geheel is met elkaar verbonden door een houten loopplatform. Aan de achterzijde van die tenten werd nog extra ruimte afgebakend met hekken en op het plein bevinden zich her en der nog enkele keten.

U raadt het misschien al, dit verschrikkelijk geheel herbergt de openluchtijspiste. Begrijp me niet verkeerd, ik heb helemaal niets tegen deze ijspistes (behalve misschien het feit dat ze hoogstwaarschijnlijk redelijk energieverslindend zijn). Maar waarom monumentenzorg toelaat dat daarvoor zo’n vreselijke kakofonie aan constructies mag opgetrokken worden, is me toch een raadsel. Als je aan de kant van het Belfort staat, zie je niet eens meer de Sint-Niklaaskerk, laat staan de grote kerstboom die ze begin deze week met man en macht op zijn plaats gebracht hebben. Ook de prachtige draaimolen aan het Goudenleeuwplein is nagenoeg volledig aan het zicht onttrokken.
Mijn mooie stad is tijdelijk een lelijke stad geworden.

Ik heb tegenwoordig het gevoel dat er rond heel de schaatspiste weinig kerst- en veel commerciële sfeer hangt.
Als men wil uitpakken met een schaatspiste in openlucht, waarom moet daar dan een dak op?
Als men voor de après-schaats nog iets wil gaan drinken, kan men toch terecht in de cafés in de buurt, of op de kerstmarkt op het Sint-Baafsplein, er vlakbij.
Toen onze kinderen heel wat kleiner waren en wilden gaan schaatsen, stond er alleen die piste zonder dak en misschien wel ergens een tent. En ja, terwijl we toekeken (sorry, mij krijgen ze niet op de schaats) kregen we ook wel eens koude voeten, maar verdorie, het is winter en dat hoort er gewoon bij. Het was ook meer open en meer uitnodigend. Nu lijkt het alsof alles wordt afgeschermd van de omgeving, en je moet een barrière door om in de kern het plezier te ontdekken. En ik weet niet of ik dat zo’n gunstige evolutie vind.

Ik ben alvast nieuwsgierig hoe ze dat gaan organiseren als over enkele jaren de nieuwe stadshal er is (of zouden ze die afbreken voor de ijspiste?)

Responses

  1. Het Emile Braunplein, ligt dat niet boven die ondergrondse parking die er niet gekomen is? En ja, ik heb het nog niet gezien, maar zo’n dak boven een ijspiste lijkt me inderdaad maar niks. Dan kan je toch wel wat originelers bedenken. Een reuze bloemenmand of zo…

  2. In drie dagen vier tijdelijke ijspistes gezien.
    Als paddestoelen…


Geef een reactie

Categorieën

