Gepost door: pharailde | december 1, 2008

Pan’s Labyrinth

Ik herinner het mij alsof het de dag van gisteren was: op Het Project las ik een recensie van de film Pan’s Labyrinth en ik wist dat ik die film absoluut eens wou zien. Had iemand mij gezegd dat ik die recensie een maand of twee geleden las, ik zou het geloofd hebben. Groot was mijn verbazing toen bleek dat dit al twee jaar geleden was.

Maar bon, onlangs konden we die dvd per toeval even lenen en vorige zaterdag maakten we het ons gezellig en keken we naar deze film. Niet dat het een gezellige film is, integendeel. Hij is behoorlijk zwart en duister, en bij momenten ook gewoon wreed, maar de film is schitterend gemaakt.
De weergave van de harde realiteit evenals die van de fantasiewereld van het meisje werden zeer sober gehouden, en ik kan Bruno alleen maar bijtreden als hij schrijft dat de speciale effecten gebruikt worden omdat ze nodig zijn, niet meer, niet minder. Het is geen demonstratie van het technisch kunnen, wat in sommige films jammer genoeg nogal eens de bovenhand krijgt. Bovendien is het een Spaanse film en ik ontdek meer en meer dat ik daar over het algemeen wel een boontje voor heb.
Een echte aanrader dus, maar hij valt niet in de categorie van wat wij hier thuis gemeenzaam omschrijven als een verstand-op-nul-film.

Nog even dit: ik heb ook altijd de grootste bewondering voor personages zoals Mercedes (trouwens heel knap vertolkt – en bovendien ook knap om naar te kijken) die de moed opbrengen om te doen wat ze doen. Ik vrees dat ik daar zelf wat te laf voor zou zijn.

Responses

  1. Ik heb de film ook eens uitgeleend na diezelfde lovende recensie, en was er enorm over te spreken, een van mijn favoriete films. Ik hou wel van dat donkere, griezelige moet ik erbij zeggen.


Geef een reactie

Categorieën

