Gepost door: pharailde | november 16, 2008

Krantentitels

Ik lees regelmatig de krant, maar wel in uitgesteld relais. Vroeger kocht ik dagelijks een krant, maar aangezien die helaas veel te dikwijls ongelezen bij het oud papier belandde, vond ik dat zonde van het geld. Ik stopte deze aankoop en we stelden het verder zonder onze dagelijkse portie nieuws op papier.
Tot mijn ouders voorstelden om hun – gelezen – kranten door te geven. Nu lezen we dus oud ‘nieuws’ (wat soms zelfs zeer boeiend en relativerend kan zijn).

Het is uiteraard geen nieuws als ik vertel dat krantenkoppen soms heel erg bij het haar getrokken zijn. Toen ik onlangs een nieuwe stapel lectuur in de bus vond, viel mijn oog op de volgende kop (het nieuws is natuurlijk niet meer actueel, maar dat doet er hier niet toe): Vakantie in Egypte eindigt op drama voor 6 Vlamingen, verwijzend naar de zes dodelijke slachtoffers.
Hallo? Hoe erg ook voor de mensen die bij het ongeluk omgekomen zijn, mij lijkt het toch dat net zij niet veel meer van dit drama ervaren. Voor hun familieleden daarentegen lijkt het drama mij veel groter te zijn, net zoals voor de mensen die gewond werden. En eindigde die vakantie voor veel meer mensen op een drama.

En terwijl ik toch bezig ben. ’s Morgens luisteren wij naar het VRT-radionieuws van acht uur. Dan valt het mij zo dikwijls op dat je soms viermaal na elkaar hetzelfde te horen krijgt, maar uiteindelijk geen of nauwelijks extra informatie. Een voorbeeld: gisteren reden in het station van Diegem twee treinen op elkaar in. In het nieuws levert dat het volgende op. Eerst de hoofdpunten: “In het station van Diegem reden deze ochtend twee treinen op elkaar in”, gevolgd door de andere hoofdpunten. Vervolgens het eerste punt van het nieuws: “In het station van Diegem reden deze ochtend twee treinen op elkaar in”, waarna overgeschakeld werd naar de journalist die over dit onderwerp een reportage maakte en zijn verslag als volgt begon: “In het station van Diegem reden deze ochtend twee treinen op elkaar in” om dan het woord te geven aan de burgemeester van Diegem die ons wist te vertellen dat in het station van Diegem deze ochtend twee treinen op elkaar ingereden waren. Inmiddels wisten we nog steeds niet wat er precies gebeurd was, en of er eventueel slachtoffers waren (dat er geen doden te betreuren vielen, kon enkel afgeleid worden uit het feit dat dit niet nog vermeld werd). Ten slotte gaf de burgemeester wat extra uitleg.
Uiteraard was dit geen wereldschokkend nieuws waaraan veel aandacht moest besteed worden, het is gewoon een voorbeeld. Want dit valt ons zeer regelmatig op, bv. ook wanneer een of andere nieuwe beleidsmaatregel aangekondigd wordt: je hoort viermaal wat ze gaan doen, maar voor uitleg over het hoe of het waarom blijf je op je honger zitten.


Responses

  1. Wat dat nieuws betreft, probeer ik er alles aan te doen om je wél info te geven. Maar wel sport natuurlijk…

  2. Of (terwijl de ramp zich op de achtergrond nog aan het voltrekken is) : En huppeldepup… is het erg?
    (Neen oen, die vijftig lijken zijn maar een habbekrats in het wereldnieuws van de kosmos!)


Geef een reactie

Categorieën

