Gepost door: pharailde | oktober 16, 2008

En dan naar het theater

Gisteravond zijn we dan naar De Koning Sterft van Eugène Ionesco geweest in het NTGent. Het was redelijk goed, vlot gespeeld, helaas alweer niet altijd even goed verstaanbaar (ik hou er absoluut niet van als ze beginnen te roepen, want dan versta je de helft niet meer – gelukkig bleef dit wel beperkt), een stuk met heel veel om over na te denken, en een heel mooi decor. Helaas was ik ook weer zo moe dat het tegen het einde vechten werd tegen de slaap. Ook een pauze zou welkom geweest zijn (het duurde iets langer dan twee uur en zonder pauze). Eens even de benen strekken in een iets frissere ruimte zou deugd gedaan hebben en de aandacht voor het vervolg zeker ten goede gekomen zijn. Worden wij nu al zo oud dat wij ons zo lang niet meer kunnen concentreren, of hebben jullie dat soms ook?

En was ik in mijn vorig stukje dolenthousiast over het bekijken van een film zonder popcorn vretende medemensen, dan was het gisteravond een desillusie over het gedrag van sommige jongeren. Ik wil wel de nadruk leggen op sommige, want de zaal was grotendeels gevuld met jongeren in schoolverband, en de meesten hebben we niet gehoord. Die sommigen zaten helaas wel net achter ons. Een van hen vond het nodig om midden in de voorstelling te telefoneren, en dan uiteraard niet fluisterend of het kort houdend, waarna uitleg moest gegeven worden aan haar vriendinnen (ondanks de verschillende “shhtt’s” van de ‘omzittenden’), om dan pak en zak (chips e.d., zo klonk het) samen te beginnen zoeken en de zaal te verlaten.
Dat laatste vond ik achteraf beschouwd misschien nog het beste. En dochter M., die nauwelijks enkele jaren ouder is, ergerde zich evenveel als wij.

Responses

  1. ik val meer dan eens eventjes een beetje in slaap in een theaterzaal….Het is er meestal ook lekker knusjes. Als ik mijn aandacht de hele tijd bij een stuk kan houden, wil dat voor mij al zeggen dat het een steengoed stuk is.


Geef een reactie

Categorieën

