Gepost door: pharailde | oktober 12, 2008

Henk in karton

We zijn gisteravond dan naar de lang verwachte première (allez ‘deuxière’, want het was al de tweede voorstelling van het premièreweekend) van Karton van Henk Rijckaert geweest.

Het moet gezegd, we hebben ervan genoten.
Ik dacht aanvankelijk dat het stuk vooral ging over verbouwen en alles wat daarbij komt kijken, maar het was veel ruimer. Henk belichtte nl. de periode in een mensenleven dat alles tegelijk moet gebeuren: vaste relatie, huisje, tuintje, auto, kindje, …, kortom, het zich settelen, en de verwachtingen die dat bij de goegemeente teweegbrengt.

Naar mijn smaak mocht er hier en daar een klein dingetje geschrapt worden omdat ik het wat te plat vond (ik hou absoluut niet van platte humor), en heel soms mocht hij een joke iets vroeger stoppen, en het einde mocht iets sterker, maar zoals ik reeds zei, dit is mijn hoogstpersoonlijke smaak.
Maar er zaten vooral heel wat meesterlijke dingen in. Zijn beschrijving van bv. de race der races, zijnde die van de zaadcellen om tot bij een eicel te geraken was hilarisch. Zo ook het stukje over mannen en stofzuigers. En dat over mannen in de Gamma. En dat over het verwijderen van linoleum. En dat over …, ik ga hier nu ook niet alles verklappen hé.
Hij weet zijn publiek mee te slepen en voor je het weet is de voorstelling reeds voorbij en vind je het jammer dat het al gedaan is.

Als je dus het komend seizoen in een of andere cultuurtempel Karton geafficheerd ziet staan, zeker gaan kijken. Een leuke avond gegarandeerd.

Responses

  1. Ik vond het ook super. Eerste helft quasi perfect, tweede helft goed maar af en toe was ik zo minder ‘mee’. Niettemin ons enorm geamuseerd 🙂


Geef een reactie

Categorieën

